Taidekirjan ulkoasu
Nopanen, Suvi (2012)
Nopanen, Suvi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066480
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli valokuvista ja erilaisista teksteistä koostuva taidekirja. Kir-jan sisältö koostuu kirjailijan ja äidinkielenopettajan Hilkka Kyläkorven teksteistä ja valokuvaaja Sofia Virtasen valokuvista. Työnä oli suunnitella kirjalle ulkoasu ja to-teuttaa sen taitto ja grafiikka. Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa pohditaan yleisesti printti- ja digijulkaisujen eroja, ja sitä, miksi printtijulkaisut ovat säilyttäneet suosionsa.
Työ on toteutettu suurimmalta osin itsenäisesti tutkien kirjaan tulevien tekstien ja ku-vien luonnetta ja henkeä. Suuntaviivoina toimivat asiakastapaamisten lisäksi graafisen alan kirjallisuus. Kirjan voimavarana eivät ole suoranaisesti graafisen suunnittelun säännöt ja määritelmät. Ulkoasu perustuu vapaampaan toteutukseen, jossa tarkat mää-rittelyt eivät ole kovin tärkeitä.
Teoksen ulkoasullisesti tärkeimmät seikat ovat vapauden lisäksi erikoinen esteettisyys ja aavistuksenomainen raadollisuus. Tyyliseikoissa pyrittiin ensisijaisesti löytämään ja noudattamaan teoksen kuvien ja tekstien luomaa maanläheisyyttä myös taitossa. Ul-koasullisissa ratkaisuissa välteltiin modernia ja steriiliä vaikutelmaa.
Kokonaisuudessaan teos on visuaalisesti monialainen ja mielenkiintoinen matka heit-teille jätettyihin rakennuksiin ja hylättuihin koteihin pohdiskelevien tekstien opastuk-sella.
Työ on toteutettu suurimmalta osin itsenäisesti tutkien kirjaan tulevien tekstien ja ku-vien luonnetta ja henkeä. Suuntaviivoina toimivat asiakastapaamisten lisäksi graafisen alan kirjallisuus. Kirjan voimavarana eivät ole suoranaisesti graafisen suunnittelun säännöt ja määritelmät. Ulkoasu perustuu vapaampaan toteutukseen, jossa tarkat mää-rittelyt eivät ole kovin tärkeitä.
Teoksen ulkoasullisesti tärkeimmät seikat ovat vapauden lisäksi erikoinen esteettisyys ja aavistuksenomainen raadollisuus. Tyyliseikoissa pyrittiin ensisijaisesti löytämään ja noudattamaan teoksen kuvien ja tekstien luomaa maanläheisyyttä myös taitossa. Ul-koasullisissa ratkaisuissa välteltiin modernia ja steriiliä vaikutelmaa.
Kokonaisuudessaan teos on visuaalisesti monialainen ja mielenkiintoinen matka heit-teille jätettyihin rakennuksiin ja hylättuihin koteihin pohdiskelevien tekstien opastuk-sella.