Internet-markkinoinnin opas matkailualan yrittäjille
Ellonen, Antti (2009)
Ellonen, Antti
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909154523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909154523
Tiivistelmä
Tämä raportti kertoo, kuinka Internet-markkinoinnin opas matkailualan yrittäjille on valmistunut ja mitä oppaassa käsitellään. Raportissa kuvaillaan kirjoittajan kokemuksia ja eri matkailualan ammattilaisten ajatuksia tämän hetken Internet-markkinoinnista. Aihe on ajankohtainen, koska markkinointi muuttaa muotoaan sähköisemmäksi koko ajan.
Internet-markkinoinnin opas on toimeksianto SYMBIOlta. Osaamisfoorumi-sivusto on Itä-Uudellamaalla toimivan oppimisverkostohankkeen aikaansaannosta. Osaamisfoorumi on tarkoitettu yrittäjien ja päättäjien verkostoitumiseen ja samalla innostaa yrittäjiä ja alueen opiskelijoita jakamaan ideoita keskenään sekä kehittämään Itä-Uuttamaata.. Pääasiallisesti sivustoa käyttävät ja sisältöä luovat itäuusmaalaiset toimijat. Sivuston päivittämisestä vastaavat yrittäjät, opiskelijat ja hankkeen projektipäällikkö. Internet-markkinoinnin opas itsessään on luettavissa osoitteessa www.osaamisfoorumi.fi.
Suomalaisilla on käytössään nykyaikaiset laitteet ja yhteydet, jotka mahdollistavat Internetin käyttämisen ajasta ja paikasta riippumatta. Suomalaisten kohdalla tärkein Internetin käyttötarkoitus on sähköpostien lukeminen, mutta matka- ja majoituspalveluiden selailu ja ostaminen lukeutuu myös tärkeimpiin käyttötarkoituksiin. Suomalaiset käyttävät ensisijaisesti hakukone Googlea näiden palveluiden etsimiseen. Internet-markkinointi on tullut tärkeäksi osaksi yrityksen markkinointia, mutta monessa pk-yrityksessä tätä ei ole huomioitu ja hyödynnetty. Yrityksillä on käytössä rajalliset markkinointibudjetit, joista ei haluta sijoittaa Internet-mediaan. Internet koetaankin monessa pk-yrityksessä teknologiana, eikä mediana.
Työn edistymistä kuvataan raportissa aikajanalla, joka ulottuu syksystä 2007 syksyyn 2009. Opas on tarkoitettu julkaistavaksi syyskuun alussa 2009. Oppaan tiedonlähteinä on käytetty alan kirjallisuutta ja matkailualan ammattilaisten haastatteluita. Työelämän havainnointi ja useat teemahaastattelut ovat avainasemassa tiedonkeruussa lähdekirjallisuuden lisäksi. Haastatteluiden ja kirjallisuuden pohjalta oppaan sisältöön valittiin käsiteltäviksi Internet ja sen käyttö Suomessa, kotisivujen tekeminen, sähköinen markkinointi, sähköinen asiakkuudenhallinta ja sosiaalinen media.
Opas on ensisijaisesti tarkoitettu matkailualan yrittäjille ja toimijoille, jotka ovat kiinnostuneita Internetin mukaan tuomista mahdollisuuksista.
Internet-markkinoinnin opas on toimeksianto SYMBIOlta. Osaamisfoorumi-sivusto on Itä-Uudellamaalla toimivan oppimisverkostohankkeen aikaansaannosta. Osaamisfoorumi on tarkoitettu yrittäjien ja päättäjien verkostoitumiseen ja samalla innostaa yrittäjiä ja alueen opiskelijoita jakamaan ideoita keskenään sekä kehittämään Itä-Uuttamaata.. Pääasiallisesti sivustoa käyttävät ja sisältöä luovat itäuusmaalaiset toimijat. Sivuston päivittämisestä vastaavat yrittäjät, opiskelijat ja hankkeen projektipäällikkö. Internet-markkinoinnin opas itsessään on luettavissa osoitteessa www.osaamisfoorumi.fi.
Suomalaisilla on käytössään nykyaikaiset laitteet ja yhteydet, jotka mahdollistavat Internetin käyttämisen ajasta ja paikasta riippumatta. Suomalaisten kohdalla tärkein Internetin käyttötarkoitus on sähköpostien lukeminen, mutta matka- ja majoituspalveluiden selailu ja ostaminen lukeutuu myös tärkeimpiin käyttötarkoituksiin. Suomalaiset käyttävät ensisijaisesti hakukone Googlea näiden palveluiden etsimiseen. Internet-markkinointi on tullut tärkeäksi osaksi yrityksen markkinointia, mutta monessa pk-yrityksessä tätä ei ole huomioitu ja hyödynnetty. Yrityksillä on käytössä rajalliset markkinointibudjetit, joista ei haluta sijoittaa Internet-mediaan. Internet koetaankin monessa pk-yrityksessä teknologiana, eikä mediana.
Työn edistymistä kuvataan raportissa aikajanalla, joka ulottuu syksystä 2007 syksyyn 2009. Opas on tarkoitettu julkaistavaksi syyskuun alussa 2009. Oppaan tiedonlähteinä on käytetty alan kirjallisuutta ja matkailualan ammattilaisten haastatteluita. Työelämän havainnointi ja useat teemahaastattelut ovat avainasemassa tiedonkeruussa lähdekirjallisuuden lisäksi. Haastatteluiden ja kirjallisuuden pohjalta oppaan sisältöön valittiin käsiteltäviksi Internet ja sen käyttö Suomessa, kotisivujen tekeminen, sähköinen markkinointi, sähköinen asiakkuudenhallinta ja sosiaalinen media.
Opas on ensisijaisesti tarkoitettu matkailualan yrittäjille ja toimijoille, jotka ovat kiinnostuneita Internetin mukaan tuomista mahdollisuuksista.