Opiskeluterveydenhuollon terveysneuvonnan kehittäminen : Terveydenhoitajien ja opiskelijoiden kokemuksia terveysneuvonnan kehittämiseksi
Vuorela, Petri (2012)
Vuorela, Petri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046278
Tiivistelmä
Terveydenhuoltolaki ja asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta ohjaavat opiskeluterveydenhuollon terveysneuvonnan toteuttamista. Asetuksen mukaan neuvontaa tulee tehdä yksilöllisen tarpeen ja kehitysvaiheen mukaisesti yksilön ja perheen kanssa siten, että terveysneuvonta parantaa opiskelijan edellytyksiä vastuun ottamiseksi omasta terveydestä. Terveyden edistämisen salutogeenisessa viitekehyksessä terveys ei ole terveysprosessin päämäärä, vaan päämääränä on hyvä elämä. Salutogeeninen malli käsittelee terveyden, stressitekijöiden ja voimavarojen suhteita. Voimaantumisen lähestymistavassa keskeistä on ihmisen omaa terveyttä ylläpitävien tekijöiden ymmärtäminen ja kyky kontrolloida terveyttä määrittäviä tekijöitä.
Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää Tampereen opiskeluterveydenhuollon terveysneuvontaa siten, että neuvonnalla pystyttäisiin paremmin lisäämään koululaisten ja opiskelijoiden ymmärrystä omista terveyden determinanteista ja terveyttä edistävistä valinnoista. Kehittämistarpeita kartoitettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin kolmen terveydenhoitajan teemahaastattelujen ja kahden opiskelijaryhmän haastattelujen perusteella. Aineisto analysoitiin induktiivisesti sisällön analyysillä, jonka tulosten perusteella laadittiin salutogeenisen terveysneuvonnan malli opiskeluterveydenhuollon käyttöön.
Tulosten perusteella terveysneuvontaa tulee toteuttaa sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Terveysneuvonnan tulee olla ajantasaista, näyttöön perustuvaa, realistista, tasa-arvoista, voimavaralähtöistä, sukupuolisensitiivistä, motivoivaa ja osallistavaa. Terveysneuvonnan tavoitteena on opiskelijan voimaantuminen, joka sisältää koherenssin tunteen vahvistumisen ja opiskelijan omien terveyttä määrittävien tekijöiden kontrollin. Terveystiedon omaksuminen ja hyvinvointi voidaan nähdä terveysneuvonnan päämäärinä. Jatkuvaa tutkimusta ja kehittämistä tarvitaan terveysneuvontaprosessin tuloksellisuuden seuraamiseksi ja kehittämistarpeiden tunnistamiseksi.
Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää Tampereen opiskeluterveydenhuollon terveysneuvontaa siten, että neuvonnalla pystyttäisiin paremmin lisäämään koululaisten ja opiskelijoiden ymmärrystä omista terveyden determinanteista ja terveyttä edistävistä valinnoista. Kehittämistarpeita kartoitettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin kolmen terveydenhoitajan teemahaastattelujen ja kahden opiskelijaryhmän haastattelujen perusteella. Aineisto analysoitiin induktiivisesti sisällön analyysillä, jonka tulosten perusteella laadittiin salutogeenisen terveysneuvonnan malli opiskeluterveydenhuollon käyttöön.
Tulosten perusteella terveysneuvontaa tulee toteuttaa sekä yksilöllisesti että yhteisöllisesti. Terveysneuvonnan tulee olla ajantasaista, näyttöön perustuvaa, realistista, tasa-arvoista, voimavaralähtöistä, sukupuolisensitiivistä, motivoivaa ja osallistavaa. Terveysneuvonnan tavoitteena on opiskelijan voimaantuminen, joka sisältää koherenssin tunteen vahvistumisen ja opiskelijan omien terveyttä määrittävien tekijöiden kontrollin. Terveystiedon omaksuminen ja hyvinvointi voidaan nähdä terveysneuvonnan päämäärinä. Jatkuvaa tutkimusta ja kehittämistä tarvitaan terveysneuvontaprosessin tuloksellisuuden seuraamiseksi ja kehittämistarpeiden tunnistamiseksi.