Oppimisen tueksi kuvitettuja leikkejä kehitysvammaisille lapsille
Taipalus-Suominen, Irina (2012)
Taipalus-Suominen, Irina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025879
Tiivistelmä
Irina Taipalus-Suominen. Kuvitettuja leikkejä oppimisen tueksi kehitysvammaisille lapsille. Järvenpää, kevät 2012, 61 s.,5 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää, sosiaalialan koulutusohjelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyö on tehty produktiona. Kehittämistyön tuloksena syntyi työväline kehitysvammaisten lasten leikin opettamiseen. Kuvitettujen leikkien avulla voidaan strukturoidusti opettaa kehitysvammaisille lapsille leikkitaitoja. Työelämän yhteistyökumppanina toimi Uudenkaupungin vaikeavammaisten opetusyksikkö ja Merilinnun päiväkoti.
Opinnäytetyön viitekehyksenä oli leikin merkitys lapselle. Teoreettisena lähtökohtana oli kehitysvammaisuus sekä leikin merkitys lapsen kehitykselle ja kasvulle. Kehittämismenetelmäni on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistoa välineen arviointiin kerättiin havainnoinnilla ja lomakehaastattelulla, ja näiden aineistojen pohjalta arvioitiin kuvitettujen leikkien tarpeellisuutta ja toimivuutta. Kirjallisesta raportista käy ilmi kuvitettujen leikkien valmistusprosessin kuvaus, yhteistyökumppanit ja toimintaympäristö, johon kuvitetut leikit tulevat
Kyselylomakkeista saatujen tulosten perusteella työntekijät kokivat työvälineen kuvitetuista leikeistä monipuoliseksi työvälineeksi, jonka avulla on helppo ohjata ja opettaa leikkejä lapselle. Kuvitetuille leikeille työvälineenä on selkeästi tarvetta ja lisäksi siinä koettiin olevan paljon soveltamismahdollisuuksia.
Avainsanat: Kehitysvammaisuus, leikki, leikin kehitys, leikin merkitys, kommunikointi.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää, sosiaalialan koulutusohjelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyö on tehty produktiona. Kehittämistyön tuloksena syntyi työväline kehitysvammaisten lasten leikin opettamiseen. Kuvitettujen leikkien avulla voidaan strukturoidusti opettaa kehitysvammaisille lapsille leikkitaitoja. Työelämän yhteistyökumppanina toimi Uudenkaupungin vaikeavammaisten opetusyksikkö ja Merilinnun päiväkoti.
Opinnäytetyön viitekehyksenä oli leikin merkitys lapselle. Teoreettisena lähtökohtana oli kehitysvammaisuus sekä leikin merkitys lapsen kehitykselle ja kasvulle. Kehittämismenetelmäni on kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistoa välineen arviointiin kerättiin havainnoinnilla ja lomakehaastattelulla, ja näiden aineistojen pohjalta arvioitiin kuvitettujen leikkien tarpeellisuutta ja toimivuutta. Kirjallisesta raportista käy ilmi kuvitettujen leikkien valmistusprosessin kuvaus, yhteistyökumppanit ja toimintaympäristö, johon kuvitetut leikit tulevat
Kyselylomakkeista saatujen tulosten perusteella työntekijät kokivat työvälineen kuvitetuista leikeistä monipuoliseksi työvälineeksi, jonka avulla on helppo ohjata ja opettaa leikkejä lapselle. Kuvitetuille leikeille työvälineenä on selkeästi tarvetta ja lisäksi siinä koettiin olevan paljon soveltamismahdollisuuksia.
Avainsanat: Kehitysvammaisuus, leikki, leikin kehitys, leikin merkitys, kommunikointi.