Lasta osallistavia menetelmiä lastensuojelutyön tueksi
Myllynen, Mirka; Tiihonen, Suvi (2012)
Myllynen, Mirka
Tiihonen, Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066517
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tavoitteena oli kehittää vastaanottokodin työntekijöille uusia lasta osallistavia menetelmiä, joiden avulla pyritään kartoittamaan lapsen elämäntilannetta. Menetelmätyöskentelyssä painottuu lapsen kokemus ja näkemys omasta elämäntilanteestaan. Työn toimeksiantaja oli pääkaupunkiseudulla sijaitsevan vastaanottokodin kouluikäisten lasten osasto.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli käytännön työn ohjeistus ja opastus. Opinnäytetyömme on kaksiosainen kokonaisuus, joka koostuu tuotoksesta ja opinnäytetyöraportista. Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena on menetelmävihko vastaanottokodin ohjaajien avuksi helpottamaan arjen työtä. Tuotos sisältää seitsemän menetelmää, joiden avulla pyritään kartoittamaan lapsen kotitilannetta, voimavaroja, minäkuvaa ja itsetuntoa, sekä asioita, jotka voivat vaikuttaa heikentävästi lapsen elämänlaatuun. Osaa menetelmistä on jo aikaisemmin käytetty lasten kanssa tehtävässä työssä ja loput menetelmistä ovat itse kehittämiämme. Menetelmien lisäksi tuotos sisältää johdannon ja ohjeet menetelmien käyttämiseksi.
Opinnäyteyömme teoreettisena lähtökohtana on osallisuus, jota tarkastelimme erityisesti lapsen osallisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyöraportti sisältää myös muuta lastensuojeluun liittyvää teoriatietoa, joka luo kehyksen opinnäytetyöllemme. Opinnäytetyön tuotos on selkeä ja yksinkertainen ja se on tarkoitettu sosiaalialan työntekijöille avuksi lastensuojelutyöhön. Opinnäytetyömme arvioimiseksi keräsimme lyhyen palautteen vastaanottokodin ohjaajilta.
Opinnäytetyömme raportti ja menetelmävihko muodostavat toimivan kokonaisuuden. Raportti sisältää hyödyllistä tietoa lastensuojelusta ja menetelmävihko tukee käytännön työtä. Menetelmävihkoon valitut menetelmät toimivat parhaimmillaan lapsen äänen esille tuojana. Opinnäytetyömme antaa hyvän pohjan jatkotutkimusta varten. Lapsen osallisuuden lisääntymistä vastaanottokodissa ei voitu tutkia tämän opinnäytetyön yhteydessä mutta uskomme, että lapsen osallisuuden toteutumisen tutkiminen vastaanottokodin toimintaympäristössä toisi arvokasta lisätietoa lasten asemasta lastensuojelussa.
Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli käytännön työn ohjeistus ja opastus. Opinnäytetyömme on kaksiosainen kokonaisuus, joka koostuu tuotoksesta ja opinnäytetyöraportista. Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena on menetelmävihko vastaanottokodin ohjaajien avuksi helpottamaan arjen työtä. Tuotos sisältää seitsemän menetelmää, joiden avulla pyritään kartoittamaan lapsen kotitilannetta, voimavaroja, minäkuvaa ja itsetuntoa, sekä asioita, jotka voivat vaikuttaa heikentävästi lapsen elämänlaatuun. Osaa menetelmistä on jo aikaisemmin käytetty lasten kanssa tehtävässä työssä ja loput menetelmistä ovat itse kehittämiämme. Menetelmien lisäksi tuotos sisältää johdannon ja ohjeet menetelmien käyttämiseksi.
Opinnäyteyömme teoreettisena lähtökohtana on osallisuus, jota tarkastelimme erityisesti lapsen osallisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyöraportti sisältää myös muuta lastensuojeluun liittyvää teoriatietoa, joka luo kehyksen opinnäytetyöllemme. Opinnäytetyön tuotos on selkeä ja yksinkertainen ja se on tarkoitettu sosiaalialan työntekijöille avuksi lastensuojelutyöhön. Opinnäytetyömme arvioimiseksi keräsimme lyhyen palautteen vastaanottokodin ohjaajilta.
Opinnäytetyömme raportti ja menetelmävihko muodostavat toimivan kokonaisuuden. Raportti sisältää hyödyllistä tietoa lastensuojelusta ja menetelmävihko tukee käytännön työtä. Menetelmävihkoon valitut menetelmät toimivat parhaimmillaan lapsen äänen esille tuojana. Opinnäytetyömme antaa hyvän pohjan jatkotutkimusta varten. Lapsen osallisuuden lisääntymistä vastaanottokodissa ei voitu tutkia tämän opinnäytetyön yhteydessä mutta uskomme, että lapsen osallisuuden toteutumisen tutkiminen vastaanottokodin toimintaympäristössä toisi arvokasta lisätietoa lasten asemasta lastensuojelussa.