Osallistava suunnittelu tiedonhankintamenetelmänä : case: Kankaan päiväkoti
Tattari, Anna (2012)
Tattari, Anna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076577
Tiivistelmä
Opinnäyte käsittelee osallistavan suunnittelun tiedonhankintamenetelmiä, ja sen tapoja saada käyttäjät mukaan suunnitteluprojekteihin heti projektien alkutaipaleella. Osallistavan suunnittelun tiedonhankinta toteutettiin Kurikan Kankaan päiväkotihankkeen yhteydessä, jossa tavoite oli saada suunnittelijat, projektiryhmä, vanhemmat, hoitajat ja lapset mukaan suunnitteluun osallistavien tiedonhankintamenetelmien avulla.
Opinnäytteessä tutustutaan teorian kautta osallistavaan suunnitteluun, sen menetelmä tapoihin, ja osallistavan suunnitteluun toteuttamiseen. Teorian pohjalta on laadittu osallistavat tiedonhankintamenetelmät, jonka kohderyhmänä olivat päiväkoti-ikäiset lapset ja aikuiset. Tiedonhankinnalla pyrittiin kartoittamaan, millainen on hyvä päiväkotipäivä ja mitä se pitää sisällään aikuisten ja lasten mielestä. Tiedonhankinnan tuloksia hyödynnetään päiväkotisuunnittelussa.
Opinnäytteessä tutustutaan teorian kautta osallistavaan suunnitteluun, sen menetelmä tapoihin, ja osallistavan suunnitteluun toteuttamiseen. Teorian pohjalta on laadittu osallistavat tiedonhankintamenetelmät, jonka kohderyhmänä olivat päiväkoti-ikäiset lapset ja aikuiset. Tiedonhankinnalla pyrittiin kartoittamaan, millainen on hyvä päiväkotipäivä ja mitä se pitää sisällään aikuisten ja lasten mielestä. Tiedonhankinnan tuloksia hyödynnetään päiväkotisuunnittelussa.