Mielikuvat menestyksen taustana : Case I Luv - tavoitteesta imagoksi
Gustafsson, Jenni (2012)
Gustafsson, Jenni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076583
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee mielikuvia sekä niiden vaikutusvaltaa ja merkitystä erityisesti imagon ja brändin
luomisprosessissa. Teoriaa on peilattu ystäväni ja minun tulevan tuotantoyhtiö SiAm Productionsin tuotekonseptin
I Luvin kautta. I Luv on klubi- ja festivaalikonsepti, jonka tarkoituksena on musiikin lisäksi
tarjota muitakin kulttuurillisia elämyksiä sekä osallistavaa toimintaa.
Työn tavoitteena oli kehittää I Luvia. Teorian kautta etsittiin I Luvin tuotevaiheita ja kehittymiseen vaadittavia
toimenpiteitä. Kyselyn perusteella tutkittiin millaisia mielikuvia I Luv herättää ja miten se koetaan,
sekä millaisia sisällöllisiä toiveita klubeja ja festivaaleja kohtaan on. Tutkimusaineisto saatiin lomakekyselyllä,
jota jaettiin Lisäelämä ry:n ja I Luvin yhteisklubilla, ja vastauksia saatiin 61. Analysoin vastauksia
sekä SPSS-ohjelman että Webropol-sivuston työkaluilla.
Työn teoriaosuudessa selvitetään, miten mielikuvat muodostuvat ja miten niiden rakentumiseen voi itse
vaikuttaa sekä mikä on median rooli mielikuvien välittäjänä. Lisäksi selvitetään visuaalisen identiteetin
merkitystä ja mielikuvallistamistyön hyötyjä. Työn teoreettisena pohjana käytettiin kirjallisia lähteitä, joita
löytyi aiheesta paljon. Useimmat kuitenkin vain sivusivat mielikuvatyön merkittävyyttä ja toistivat toisiaan.
Työ kokoaakin tiiviisti yhteen mielikuvatyön peruselementit.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että I Luvilla on vielä paljon kehityttävää tuotteeksi ja brändiksi. I Luvista
muodostetut mielikuvat olivat kuitenkin positiivisia, ja konsepti herätti kiinnostusta. Tulokset antoivat hyvän
kuvan I Luvia koskevista ensimielikuvista, sekä varmistuksen siitä, että monipuolisemmille sisällöille
olisi kysyntää.
Tavoitteen mukaisesti työ kehitti I Luvia auttaen löytämään sen kehittämistarpeet ja toisaalta antoi myös
varmistuksen, että I Luv voi kehittyä tunnetuksi konseptiksi ja jopa vahvaksi brändiksi, mikäli sen eteen
tehdään suunnitelmallisesti työtä.
luomisprosessissa. Teoriaa on peilattu ystäväni ja minun tulevan tuotantoyhtiö SiAm Productionsin tuotekonseptin
I Luvin kautta. I Luv on klubi- ja festivaalikonsepti, jonka tarkoituksena on musiikin lisäksi
tarjota muitakin kulttuurillisia elämyksiä sekä osallistavaa toimintaa.
Työn tavoitteena oli kehittää I Luvia. Teorian kautta etsittiin I Luvin tuotevaiheita ja kehittymiseen vaadittavia
toimenpiteitä. Kyselyn perusteella tutkittiin millaisia mielikuvia I Luv herättää ja miten se koetaan,
sekä millaisia sisällöllisiä toiveita klubeja ja festivaaleja kohtaan on. Tutkimusaineisto saatiin lomakekyselyllä,
jota jaettiin Lisäelämä ry:n ja I Luvin yhteisklubilla, ja vastauksia saatiin 61. Analysoin vastauksia
sekä SPSS-ohjelman että Webropol-sivuston työkaluilla.
Työn teoriaosuudessa selvitetään, miten mielikuvat muodostuvat ja miten niiden rakentumiseen voi itse
vaikuttaa sekä mikä on median rooli mielikuvien välittäjänä. Lisäksi selvitetään visuaalisen identiteetin
merkitystä ja mielikuvallistamistyön hyötyjä. Työn teoreettisena pohjana käytettiin kirjallisia lähteitä, joita
löytyi aiheesta paljon. Useimmat kuitenkin vain sivusivat mielikuvatyön merkittävyyttä ja toistivat toisiaan.
Työ kokoaakin tiiviisti yhteen mielikuvatyön peruselementit.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että I Luvilla on vielä paljon kehityttävää tuotteeksi ja brändiksi. I Luvista
muodostetut mielikuvat olivat kuitenkin positiivisia, ja konsepti herätti kiinnostusta. Tulokset antoivat hyvän
kuvan I Luvia koskevista ensimielikuvista, sekä varmistuksen siitä, että monipuolisemmille sisällöille
olisi kysyntää.
Tavoitteen mukaisesti työ kehitti I Luvia auttaen löytämään sen kehittämistarpeet ja toisaalta antoi myös
varmistuksen, että I Luv voi kehittyä tunnetuksi konseptiksi ja jopa vahvaksi brändiksi, mikäli sen eteen
tehdään suunnitelmallisesti työtä.