LIKAMINN - KEHO : Matka orgaaniseen esiintyjyyteen fyysisen teatterin devising-prosessissa
Salmi, Elina (2012)
Salmi, Elina
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086809
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus orgaanisen esiintyjyyden etsimisestä. Opinnäytetyö on Keski-Pohjanmaan Ammattikorkeakoulun hankkeistama ja taiteellisena osuutena opinnäytetyön tekijä työsti Likaminn-teatteriesityksen devising-työtavalla Kokkolan Talviharmonikka-festivaaliin kahden muun teatteri-ilmaisun ohjaaja-opiskelijan kanssa.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tekijän kiinnostus näyttelijän orgaaniseen ilmaisuun, sen määrittelemiseen, ymmärtämiseen ja soveltamiseen, keholliseen työskentelyyn ja fyysiseen teatteriin. Tavoitteena oli löytää puhdasta, aitoa ja autenttista ilmaisua, näyttelijän mielen ja kehon toimiessa yhtenäisenä, toisistaan erottamattomana organismina. Tekijä halusi löytää orgaaniseen esiintyjyyteen kiinteästi liittyviä sanallisesti vaikeasti määriteltäviä, katsojien ja esiintyjien välisiä värähteleviä hetkiä. Tekijän kiinnostus painottui myös sanattoman viestinnän merkitykseen ryhmätyöprosessissa ja fyysisen teatteriesityksen lopputuloksessa orgaanisen esiintyjyyden, sekä taianomaisten hetkien löytymisen kannalta.
Fenomenologiseen filosofiaan pohjaten tavoitteena oli tutkia kolmen näyttelijän subjektiivisia kokemuksia orgaanisesta esiintyjyydestä sekä devising-prosessin sisällä, että esityskauden aikana. Tutkimusmateriaalia ovat alitajunnan ja aistihavaintojen synnyttämät kokemukset orgaanisuudesta ja hetkistä tekijän omiin työpäiväkirjoihin ja työryhmäläisten teemahaastatteluihin perustuen sekä alan kirjallisuus.
Aineiston analyysin perusteella voidaan todeta orgaanisen esiintyjyyden olevan yksilöllinen kokemus, joka on saavutettavissa kehon matkan ja kehollisen läsnäolon kautta. Hetkeen liittyy kiinteästi onnellisuuden kokemuksen jakamisen tunne.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli tekijän kiinnostus näyttelijän orgaaniseen ilmaisuun, sen määrittelemiseen, ymmärtämiseen ja soveltamiseen, keholliseen työskentelyyn ja fyysiseen teatteriin. Tavoitteena oli löytää puhdasta, aitoa ja autenttista ilmaisua, näyttelijän mielen ja kehon toimiessa yhtenäisenä, toisistaan erottamattomana organismina. Tekijä halusi löytää orgaaniseen esiintyjyyteen kiinteästi liittyviä sanallisesti vaikeasti määriteltäviä, katsojien ja esiintyjien välisiä värähteleviä hetkiä. Tekijän kiinnostus painottui myös sanattoman viestinnän merkitykseen ryhmätyöprosessissa ja fyysisen teatteriesityksen lopputuloksessa orgaanisen esiintyjyyden, sekä taianomaisten hetkien löytymisen kannalta.
Fenomenologiseen filosofiaan pohjaten tavoitteena oli tutkia kolmen näyttelijän subjektiivisia kokemuksia orgaanisesta esiintyjyydestä sekä devising-prosessin sisällä, että esityskauden aikana. Tutkimusmateriaalia ovat alitajunnan ja aistihavaintojen synnyttämät kokemukset orgaanisuudesta ja hetkistä tekijän omiin työpäiväkirjoihin ja työryhmäläisten teemahaastatteluihin perustuen sekä alan kirjallisuus.
Aineiston analyysin perusteella voidaan todeta orgaanisen esiintyjyyden olevan yksilöllinen kokemus, joka on saavutettavissa kehon matkan ja kehollisen läsnäolon kautta. Hetkeen liittyy kiinteästi onnellisuuden kokemuksen jakamisen tunne.