SISÄISEN MARKKINOINNIN KÄSIKIRJAN SUUNNITTELU JA TOTEUTUS
Malin, Paulina (2009)
Malin, Paulina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908254173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908254173
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin projektihankkeena ja sen tarkoituksena oli tuottaa sisäisen markkinoinnin käsikirja. Kohdeyrityksenä on ICT-alan palveluyhtiö Merit Consulting Oy. Projektin aihe on ainutlaatuinen, koska yritykselle ei ole aikaisemmin tehty sisäisen markkinoinnin katsausta. Tarkoituksena oli, että käsikirjan viitekehyksen avulla yritykselle voi luoda tulevaisuudessa sisäisen markkinoinnin suunnitelma. Käsikirjan tavoitteena oli auttaa ymmärtämään sisäisen markkinoinnin ajatuksia sekä luomaan myös uusia näkökantoja ja toimintatapoja, jotka koskevat sisäistä markkinointia yrityksessä. Käsikirjan yhtenä tavoitteena oli korostaa sisäisen markkinoinnin vaikutusta henkilöstön käytökseen.
Projektihankkeen taustalla oli kehittämistoimeksianto kohdeyritykseltä. Toimeksiantajana toimi Merit Consulting Oy:n toimitusjohtaja. Opinnäytetyön aihe syntyi kohdeyrityksen tarpeesta tunnistaa sisäisen markkinoinnin haasteet ja mahdollisuudet yhtiön tulevaa toimintaa ajatellen.
Käsikirjan teossa hyödynnettiin kerättyä teoriaa kirjallisuudesta, Internetistä sekä alan lehdistä. Henkilöstön asenteiden ja yrityksen sisäisen markkinoinnin tavoitteiden kartoittamiseen suoritettiin pienimuotoinen kysely esimiehille. Kohdeyrityksen sisäiset tiedonlähteet ja keskustelut henkilökunnan kanssa toimivat myös tiedonlähteinä käsikirjan kehittämisessä.
Projektissa syntynyt sisäisen markkinoinnin käsikirja suunnattiin yrityksen johdon sekä mahdollisen markkinointihenkilökunnan käyttöön avuksi sisäistä markkinointia suunnitellessa.
Projektihankkeen taustalla oli kehittämistoimeksianto kohdeyritykseltä. Toimeksiantajana toimi Merit Consulting Oy:n toimitusjohtaja. Opinnäytetyön aihe syntyi kohdeyrityksen tarpeesta tunnistaa sisäisen markkinoinnin haasteet ja mahdollisuudet yhtiön tulevaa toimintaa ajatellen.
Käsikirjan teossa hyödynnettiin kerättyä teoriaa kirjallisuudesta, Internetistä sekä alan lehdistä. Henkilöstön asenteiden ja yrityksen sisäisen markkinoinnin tavoitteiden kartoittamiseen suoritettiin pienimuotoinen kysely esimiehille. Kohdeyrityksen sisäiset tiedonlähteet ja keskustelut henkilökunnan kanssa toimivat myös tiedonlähteinä käsikirjan kehittämisessä.
Projektissa syntynyt sisäisen markkinoinnin käsikirja suunnattiin yrityksen johdon sekä mahdollisen markkinointihenkilökunnan käyttöön avuksi sisäistä markkinointia suunnitellessa.