Liikkuen kohti työrauhaa : päivittäinen psykomotorinen harjoittelu alakoululuokassa kahden erityisluokanopettajan kokemana
Montonen, Terhi; Nykänen, Sini (2012)
Montonen, Terhi
Nykänen, Sini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205056419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205056419
Tiivistelmä
Liikuntaa ja liikettä oppimisen tukena on tutkittu viime aikoina paljon. Opinnäytetyössämme keräsimme kahden luokanopettajan kokemuksia luokkiensa työrauhasta ja päivittäiseen psykomotoriseen harjoitteluun perustuvasta interventiosta. Yhteistyökumppaninamme oli eräs uusimaalainen alakoulu ja sen kaksi erityisluokan opettajaa. Tarkoituksenamme oli selvittää, miten kahden luokanopettajan kokema alakoululuokan työrauha muuttui intervention aikana ja miten opettajat kokivat psykomotorisen harjoittelun toteutuneen.
Interventio koostui 12 psykomotoriikkaan pohjautuvasta harjoitteesta, joista luokanopettajat ohjasivat luokilleen päivittäin yhden kuusi viikkoa kestäneen intervention aikana. Psykomotoriikkaan pohjautuvan ideologian mukaan lapsen liikunta ja motorinen kehittyminen on saumattomasti yhtä kokemuksen, ajattelun, toimintojen ja tunteiden kanssa. Psykomotoriikan tavoitteena on tukea lapsen persoonallisuuden kasvua, omatoimisuutta ja inspiroida omaehtoiseen toimintaan. Siinä liikkuminen on keskeisenä välittäjänä.
Työrauhalla tarkoitetaan koululuokassa vallitsevaa häiriintymättömyyden tilaa. Liikunta voi edistää lapsen positiivista minäkäsitystä ja tuoda hänelle kokemuksia omasta kyvykkyydestään, millä voi olla positiivisia vaikutuksia lapsen käytökseen oppimistilanteissa. Liikuntaintervention harjoitteiden tavoitteena oli esimerkiksi pari- ja ryhmätyöskentelytaitojen, kehonhahmottamiskyvyn ja havaintomotoristen taitojen harjaantuminen. Seurasimme luokkien työrauhassa tapahtuvia muutoksia strukturoidun päiväkirjan, avoimen haastattelun ja opettajille suunnatun kyselylomakkeen avulla.
Päivittäisellä psykomotorisella harjoittelulla ei näin lyhyen liikuntaintervention aikana ollut vaikutusta projektiin osallistuneiden luokanopettajien kokemaan työrauhaan. Harjoittelu onnistui hyvin pienessä luokkatilassa ilman kalliita välineitä. Opettajat kokivat liikuntatuokioiden olevan mukava ja iloinen päivittäinen hetki koulupäivän lomassa, jota oppilaat odottivat innokkaasti. Toinen tutkimukseen osallistuneista opettajista aikoo jatkaa päivittäistä psykomotoriikkaan pohjautuvaa harjoittelua luokassaan. Opettaja sai psykomotorisista harjoitteista välineen oppilaiden vuorovaikutustaitojen harjoittamiseen. Mielenkiintoista olisi kehittää interventiota edelleen oppimista tai muistitoimintoja edistävään suuntaan ja seurata sen oppilaskohtaisia vaikutuksia.
Interventio koostui 12 psykomotoriikkaan pohjautuvasta harjoitteesta, joista luokanopettajat ohjasivat luokilleen päivittäin yhden kuusi viikkoa kestäneen intervention aikana. Psykomotoriikkaan pohjautuvan ideologian mukaan lapsen liikunta ja motorinen kehittyminen on saumattomasti yhtä kokemuksen, ajattelun, toimintojen ja tunteiden kanssa. Psykomotoriikan tavoitteena on tukea lapsen persoonallisuuden kasvua, omatoimisuutta ja inspiroida omaehtoiseen toimintaan. Siinä liikkuminen on keskeisenä välittäjänä.
Työrauhalla tarkoitetaan koululuokassa vallitsevaa häiriintymättömyyden tilaa. Liikunta voi edistää lapsen positiivista minäkäsitystä ja tuoda hänelle kokemuksia omasta kyvykkyydestään, millä voi olla positiivisia vaikutuksia lapsen käytökseen oppimistilanteissa. Liikuntaintervention harjoitteiden tavoitteena oli esimerkiksi pari- ja ryhmätyöskentelytaitojen, kehonhahmottamiskyvyn ja havaintomotoristen taitojen harjaantuminen. Seurasimme luokkien työrauhassa tapahtuvia muutoksia strukturoidun päiväkirjan, avoimen haastattelun ja opettajille suunnatun kyselylomakkeen avulla.
Päivittäisellä psykomotorisella harjoittelulla ei näin lyhyen liikuntaintervention aikana ollut vaikutusta projektiin osallistuneiden luokanopettajien kokemaan työrauhaan. Harjoittelu onnistui hyvin pienessä luokkatilassa ilman kalliita välineitä. Opettajat kokivat liikuntatuokioiden olevan mukava ja iloinen päivittäinen hetki koulupäivän lomassa, jota oppilaat odottivat innokkaasti. Toinen tutkimukseen osallistuneista opettajista aikoo jatkaa päivittäistä psykomotoriikkaan pohjautuvaa harjoittelua luokassaan. Opettaja sai psykomotorisista harjoitteista välineen oppilaiden vuorovaikutustaitojen harjoittamiseen. Mielenkiintoista olisi kehittää interventiota edelleen oppimista tai muistitoimintoja edistävään suuntaan ja seurata sen oppilaskohtaisia vaikutuksia.