Pienten ja keskisuurten yritysten odotukset työterveyshuollon palveluilta
Beilinson, Terhi (2012)
Beilinson, Terhi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036180
Tiivistelmä
Jatkuva muutos, kiire, kiristyvä kilpailu ja työurien pidentämispaineet ovat nostaneet työhyvinvoinnin kehittämisen suureen rooliin työelämässä. Työterveyshuollon tehtävänä on toimia ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin asiantuntijana. Tehtävästä selviytyäkseen työterveyshuollon on kehitettävä myös omaa toimintaansa, jotta se voisi palvella asiakkaitaan laadukkaasti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää työterveyshuollon palveluita pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Tarkoituksena oli selvittää pienten ja keskisuurten yritysten toiveita työterveyshuollon suhteen, jotta asiakaslähtöisen työterveyshuoltotoiminnan kehittäminen vastaisi asiakkaiden tarpeita.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin syyskuun 2011 ja helmikuun 2012 välisenä aikana 83 yrityksessä. Yritykset olivat Helsingin ja Espoon alueella toimivia PK-yrityksiä. Työtä varten haastatellut henkilöt ja tiimit vastasivat yrityksissään henkilöstön hyvinvoinnista.
Työ toteutettiin laadulliseen tutkimukseen liittyvänä puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Analysointi tehtiin soveltaen osittain aineistolähtöistä ja osittain teorialähtöistä sisällön analyysia.
Haastateltujen yritysten tarpeet liittyvät työterveyshuollon räätälöityihin palveluihin ja yhteistyöhön työhyvinvoinnin kehittämisessä sekä näiden kokonaisuuksien yhdistämisessä osaksi kokonaisvaltaista hyvinvoinnin edistämistä työpaikoilla. Nämä toiveet nousivat esiin valtaosassa haastatteluista. Merkittävimmiksi toiveiksi nousivat kumppanuus, proaktiivisuus, yksilöllisyys, kokonaisvaltaisuus ja kustannustehokkuus. Resurssien vähyys, ajan löytäminen työhyvinvointitoimintaan ja sen kehittämiseen sekä asiantuntijuuden puute olivat haasteita, joihin toivottiin apua työterveyshuollolta.
Työterveyshuollon sisäisen toiminnan kehittäminen tulisi tapahtua saman aikaisesti palvelujen kehittämisen kanssa, jotta palvelujen laatu olisi taattu. Laadukkaiden palvelujen tuottaminen asiakkaan tarpeisiin edellyttää moniammatillisuuden hyödyntämistä työterveyshuollon sisäisessä toiminnassa. Työterveystiimien sisällä ja välillä tarvitaan säännöllistä yhdessä kehittämistä ja toimimista, jotta moniammatillinen toiminta kaikessa laajuudessaan olisi mahdollista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää työterveyshuollon palveluita pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Tarkoituksena oli selvittää pienten ja keskisuurten yritysten toiveita työterveyshuollon suhteen, jotta asiakaslähtöisen työterveyshuoltotoiminnan kehittäminen vastaisi asiakkaiden tarpeita.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin syyskuun 2011 ja helmikuun 2012 välisenä aikana 83 yrityksessä. Yritykset olivat Helsingin ja Espoon alueella toimivia PK-yrityksiä. Työtä varten haastatellut henkilöt ja tiimit vastasivat yrityksissään henkilöstön hyvinvoinnista.
Työ toteutettiin laadulliseen tutkimukseen liittyvänä puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Analysointi tehtiin soveltaen osittain aineistolähtöistä ja osittain teorialähtöistä sisällön analyysia.
Haastateltujen yritysten tarpeet liittyvät työterveyshuollon räätälöityihin palveluihin ja yhteistyöhön työhyvinvoinnin kehittämisessä sekä näiden kokonaisuuksien yhdistämisessä osaksi kokonaisvaltaista hyvinvoinnin edistämistä työpaikoilla. Nämä toiveet nousivat esiin valtaosassa haastatteluista. Merkittävimmiksi toiveiksi nousivat kumppanuus, proaktiivisuus, yksilöllisyys, kokonaisvaltaisuus ja kustannustehokkuus. Resurssien vähyys, ajan löytäminen työhyvinvointitoimintaan ja sen kehittämiseen sekä asiantuntijuuden puute olivat haasteita, joihin toivottiin apua työterveyshuollolta.
Työterveyshuollon sisäisen toiminnan kehittäminen tulisi tapahtua saman aikaisesti palvelujen kehittämisen kanssa, jotta palvelujen laatu olisi taattu. Laadukkaiden palvelujen tuottaminen asiakkaan tarpeisiin edellyttää moniammatillisuuden hyödyntämistä työterveyshuollon sisäisessä toiminnassa. Työterveystiimien sisällä ja välillä tarvitaan säännöllistä yhdessä kehittämistä ja toimimista, jotta moniammatillinen toiminta kaikessa laajuudessaan olisi mahdollista.