Tuorepastapakkauksen kehitys Pasta Factory Helsingille
Jokinen, Satu (2012)
Jokinen, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086934
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa lähiruoan pakkaamisesta ja sitä soveltaen toimeksiantajalle uusi pakkaus. Uuden pakkauksen tuli mahdollistaa tuotevalikoiman laajentaminen sekä helpottaa ja nopeuttaa pakkaamista.
Pakkaussuunnittelun monialaisuuden takia aihetta käsitellään laajalla skaalalla. Pakkauksen perusfunktiot, tuotteen olemus, yrityksen tarpeet sekä terveyden ja kestävän kehityksen elämäntapaa ilmentävät kuluttajat olivat työn kannalta merkittäviä perustietoja. Tiedot analysoitiin toimeksiantajan kannalta perustaen erilaisiin dokumenttiaineistoihin, Aistikas pakkaus -seminaarissa marraskuussa 2011 saatuun sekä toimeksiantajan tietoon.
Tietoa syvennettiin selvittämällä olemassa olevaa tietoa kuluttajista ja pakkauksista haastattelemalla Pasta Factory Helsingin jälleenmyyjiä. Asiakaskunnan mielipiteitä lähiruoasta ja pakkauksista selvitettiin kyselyn avulla. Brändin määrityksen apuna käytettiin mood boardia, tarveanalyysia sekä vertaistutkimusta. Vertaistutkimuksen kansainvälisestä aineistosta havainnoitiin korkealuokkaisten ja ekologisten tuotteiden eroavaisuuksia ja yhtymäkohtia. Paikallinen aineisto selvensi kilpailutilannetta. Pakkauksessa muutettavat asiat määritettiin tutkimalla nykyisen pakkauksen ongelmia miellekartoin ja pakkaamista havainnoimalla. Aineistosta on kiteytetty yhdeksän pakkausta määrittävää tekijää. Tuotesuunnitteluvaiheessa suoritettiin myös tekemällä tutkimista arvioimalla ideoiden toimivuutta ja vastaavuutta tutkimuksella tuotettuihin pakkaamisen parametreihin.
Suunnittelun tuloksena on kaksi konseptia tuorepastan pakkaamiseen. Ensimmäinen on pakkauksen päivitys, joka vastaa pakkaukselle asetettuun lähtötavoitteeseen sekä vahvistaa brändiä. Konsepti painottuu graafiseen suunnitteluun eikä sen toteutus vaatisi muutoksia ydinpakkaukseen. Toinen konsepti on ihanteellinen pakkaus, joka heijastelee mahdollisimman puhtaasti sekä tutkimustuloksia että visiota tuorepastan sekä korkealuokkaisuuden ja ekologisuuden arvojen kohtaamisesta.
Pakkaussuunnittelun monialaisuuden takia aihetta käsitellään laajalla skaalalla. Pakkauksen perusfunktiot, tuotteen olemus, yrityksen tarpeet sekä terveyden ja kestävän kehityksen elämäntapaa ilmentävät kuluttajat olivat työn kannalta merkittäviä perustietoja. Tiedot analysoitiin toimeksiantajan kannalta perustaen erilaisiin dokumenttiaineistoihin, Aistikas pakkaus -seminaarissa marraskuussa 2011 saatuun sekä toimeksiantajan tietoon.
Tietoa syvennettiin selvittämällä olemassa olevaa tietoa kuluttajista ja pakkauksista haastattelemalla Pasta Factory Helsingin jälleenmyyjiä. Asiakaskunnan mielipiteitä lähiruoasta ja pakkauksista selvitettiin kyselyn avulla. Brändin määrityksen apuna käytettiin mood boardia, tarveanalyysia sekä vertaistutkimusta. Vertaistutkimuksen kansainvälisestä aineistosta havainnoitiin korkealuokkaisten ja ekologisten tuotteiden eroavaisuuksia ja yhtymäkohtia. Paikallinen aineisto selvensi kilpailutilannetta. Pakkauksessa muutettavat asiat määritettiin tutkimalla nykyisen pakkauksen ongelmia miellekartoin ja pakkaamista havainnoimalla. Aineistosta on kiteytetty yhdeksän pakkausta määrittävää tekijää. Tuotesuunnitteluvaiheessa suoritettiin myös tekemällä tutkimista arvioimalla ideoiden toimivuutta ja vastaavuutta tutkimuksella tuotettuihin pakkaamisen parametreihin.
Suunnittelun tuloksena on kaksi konseptia tuorepastan pakkaamiseen. Ensimmäinen on pakkauksen päivitys, joka vastaa pakkaukselle asetettuun lähtötavoitteeseen sekä vahvistaa brändiä. Konsepti painottuu graafiseen suunnitteluun eikä sen toteutus vaatisi muutoksia ydinpakkaukseen. Toinen konsepti on ihanteellinen pakkaus, joka heijastelee mahdollisimman puhtaasti sekä tutkimustuloksia että visiota tuorepastan sekä korkealuokkaisuuden ja ekologisuuden arvojen kohtaamisesta.