Patienttillfredsställelse : Kartläggning av patienternas upplevelser av nivån på kvaliteten inom den prehospitala vården: En retrospektiv studie
Stenstrand, Tomas; Tukiainen, Peter (2012)
Stenstrand, Tomas
Tukiainen, Peter
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097108
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin tilaustyönä Itä-Uudenmaan pelastuslaitokselle. Tavoitteena oli selvittää sairaankuljetuksen ja ensihoidon laatua asiakkaan näkökulmasta kesällä 2011 Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen suorittamista sairaankuljetuksista ja verrata tutkimuksen tuloksia vastaavaan vuonna 2008 tehtyyn tutkimukseen. Tutkimuksessa tarkastellaan myös, miten potilaat kokivat hätäkeskuksen roolia hätäpuhelun aikana. Tutkimus on retrospektiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin syksyllä 2011. Aineistoa kerättiin lähettämällä 600 kappaletta valmiiksi muotoiltua kyselykaavaketta ihmisille, jotka olivat käyttäneet pelastuslaitoksen tarjoamaa sairaankuljetusta. Näistä 600 kyselylomakkeista palautettiin 174 kappaletta joka vastaa 29 prosenttia. Kyselylomakkeet lähetettiin analysoitavaksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. Ensimmäinen osa kyselystä käsittää hätäkeskuksen toimintaa. Toisessa osassa tutkitaan sairaankuljetuksen potilastyytyväisyyttä ja kolmas osa koostuu potilaiden vapaamuotoisista vastauksista.
Tutkimuksen tuloksia on verrattu vuonna 2008 tehtyyn tutkimukseen. Tutkimuksen tuloksia on myös verrattu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuoden 2008 vertailutuloksiin. Tutkimuksen mukaan omaisten huomioiminen on ollut heikompaa kesällä 2011, verrattuna tuloksiin vuonna 2008. Ensihoitajien kyky luoda turvallinen ilmapiiri oli kasvanut yhdeksällä prosenttiyksiköllä. Vuoden 2011 tulokset osoittavat että yleisarvio saadusta ensihoidosta on laskenut vuoteen 2008 verraten. Terveydenhuollon lakiuudistuksen myötä vastuu sairaankuljetuksen järjestämistä on siirtynyt kunnilta sairaanhoitopiirille. Porvoon sairaanhoitopiirin alueella Itä-Uudenmaan pelastuslaitos tuottaa kiireellisen sairaankuljetuksen. Kirjoittajien mielestä mahdolliset uudistuksen muutoksen vaikuttavuus asiakastyytyväisyyteen tulisi selvittää vastaavanlaisella tutkimuksella muutaman vuoden päästä.
Tutkimuksen tuloksia on verrattu vuonna 2008 tehtyyn tutkimukseen. Tutkimuksen tuloksia on myös verrattu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuoden 2008 vertailutuloksiin. Tutkimuksen mukaan omaisten huomioiminen on ollut heikompaa kesällä 2011, verrattuna tuloksiin vuonna 2008. Ensihoitajien kyky luoda turvallinen ilmapiiri oli kasvanut yhdeksällä prosenttiyksiköllä. Vuoden 2011 tulokset osoittavat että yleisarvio saadusta ensihoidosta on laskenut vuoteen 2008 verraten. Terveydenhuollon lakiuudistuksen myötä vastuu sairaankuljetuksen järjestämistä on siirtynyt kunnilta sairaanhoitopiirille. Porvoon sairaanhoitopiirin alueella Itä-Uudenmaan pelastuslaitos tuottaa kiireellisen sairaankuljetuksen. Kirjoittajien mielestä mahdolliset uudistuksen muutoksen vaikuttavuus asiakastyytyväisyyteen tulisi selvittää vastaavanlaisella tutkimuksella muutaman vuoden päästä.