Ryhmästä oppivaksi ryhmäksi : Tukea ryhmätyöskentelyn aloitukseen
Peltoniemi, Virve; Arminen, Perttu; Tuomainen, Tarja (2012)
Peltoniemi, Virve
Arminen, Perttu
Tuomainen, Tarja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086948
Tiivistelmä
Nykyään monet ammattikorkeakoulun oppimistilanteet edellyttävät opiskelijoilta ryhmätyöskentelyä. Puhutaan myös yhteisöllisestä oppimisesta, yhteistoiminnallisesta työskentelystä ja oppimisesta, jossa jokainen ryhmän jäsen kantaa vastuun yhteisten tavoitteiden puolesta. Ryhmätyöskentelyä pidetään myös erinomaisena sosiaalisten taitojen kehittäjänä ja valmentautumisena työelämään.
Ryhmässä opiskelu ja työskentely ei aina ole helppoa ja ongelmatonta. Yhteiset pelisäännöt ja normit kannattaa sopia heti alussa ja huolehtia niiden noudattamisesta, ettei työskentely muutu seurusteluksi ja synnytä peukalokyytiläisiä. Opiskelussa ja työelämässä yksilöllinen vastuu on onnistumisen päätekijä, mutta vastuu muista ryhmän jäsenistä takaa parhaan lopputuloksen.
Tässä kehittämishankkeessa tuotettiin opettajalle tukimateriaali, jota hän voi käyttää ryhmätyöskentelyä aloitettaessa, ja opiskelijoille itsearviointilomake sekä kyselylomake oman ja ryhmänsä työskentelyn arviointiin. Tukimateriaalin avulla opettaja voi tuoda esiin ryhmätyöskentelyn hyötyjä, tavoitteita ja vaatimuksia ennen opiskelijoiden ryhmäytymistä. Itsearviointilomakkeella opiskelija voi arvioida omaa roolia, toimintaa ryhmässä ja opiskelutapaa. Sähköisen kyselylomakkeen avulla ryhmä voi arvioida toimintaansa ryhmätyöskentelyn jälkeen. Arviointi voidaan tehdä opettajan ohjauksessa. Tukimateriaalin ja ryhmätyöskentelyn arviointilomakkeen käytettävyyttä testattiin ja niitä kehitettiin.
Ryhmässä opiskelu ja työskentely ei aina ole helppoa ja ongelmatonta. Yhteiset pelisäännöt ja normit kannattaa sopia heti alussa ja huolehtia niiden noudattamisesta, ettei työskentely muutu seurusteluksi ja synnytä peukalokyytiläisiä. Opiskelussa ja työelämässä yksilöllinen vastuu on onnistumisen päätekijä, mutta vastuu muista ryhmän jäsenistä takaa parhaan lopputuloksen.
Tässä kehittämishankkeessa tuotettiin opettajalle tukimateriaali, jota hän voi käyttää ryhmätyöskentelyä aloitettaessa, ja opiskelijoille itsearviointilomake sekä kyselylomake oman ja ryhmänsä työskentelyn arviointiin. Tukimateriaalin avulla opettaja voi tuoda esiin ryhmätyöskentelyn hyötyjä, tavoitteita ja vaatimuksia ennen opiskelijoiden ryhmäytymistä. Itsearviointilomakkeella opiskelija voi arvioida omaa roolia, toimintaa ryhmässä ja opiskelutapaa. Sähköisen kyselylomakkeen avulla ryhmä voi arvioida toimintaansa ryhmätyöskentelyn jälkeen. Arviointi voidaan tehdä opettajan ohjauksessa. Tukimateriaalin ja ryhmätyöskentelyn arviointilomakkeen käytettävyyttä testattiin ja niitä kehitettiin.