Sponsoristrategia - avain onnistuneeseen sponsorihankintaan : case: Päijät-Häme Panthers
Koljonen, Jukka (2012)
Koljonen, Jukka
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076678
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sponsoriyhteistyötä ja sponsorihankintaa. Työ on rajattu koskemaan pelkästään urheilussa tapahtuvaa sponsorointia. Aihetta tarkastellaan pääosin urheiluseuran näkökulmasta. Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, kuinka tärkeitä sponsorit ovat urheiluseuroille ja miten yritykset saadaan mukaan urheiluseuran toimintaan.
Eri mediakanavat ovat täynnä urheilijoita, joiden kilpa-asut on täytetty sponsoreiden logoilla. Nämä sponsorit rakentavat imagoaan ja yrittävät saada mahdollisimman laajaa näkyvyyttä liittämällä sponsori tiettyyn urheilijaan tai urheiluseuraan. Entä miten tämä auttaa kyseistä urheilijaa tai urheiluseuraa? Sponsorit, totta kai, maksavat tästä näkyvyydestä, mutta urheilijoilla ja urheiluseuroillakin on yhtälailla tarkoitus rakentaa omaa imagoaan liittämällä itsensä tiettyyn yritykseen. Sponsorointi on nykyään molemmin puolista yhteistyötä, jonka tarkoitus on tuoda hyötyä kaikille mukana oleville osapuolille. Onnistuakseen se myös vaatii molempien aktiivista osallistumista.
Jotta sponsorihankinta voidaan hyödyntää tehokkaasti, on sitä varten tehtävä toimintasuunnitelma. Urheiluseuran on tuotteistettava itsensä ja muodostettava paketti, joka helpottaa seuran ”myymistä” sponsoroiville yrityksille. Pohjimmiltaan sponsorihankinnassa on kyse samanlaisesta myyntityöstä, kuin minkä tahansa muun tuotteen tai palvelun kohdalla.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu tutkimuksesta, jonka toimeksiantaja on amerikkalaisen jalkapallon seura Päijät-Häme Panthers. Tutkimus tehtiin avoimena Webropol-kyselynä, joka lähetettiin urheiluseuroille. Tarkoituksena oli tutkia sponsoreiden merkitystä urheiluseuran toiminnalle. Samalla tutkittiin myös, miten seurat vastaavat yritysten vaatimukseen sponsoroinnin osalta.
Tutkimustulokset osoittavat, että sponsorit ovat urheiluseuralle erittäin tärkeitä. Niiden avulla lasketaan seuran jäsenille koituvia kustannuksia. Tuloksista ilmenee myös, ettei Suomessa sponsoroinnin tarjoamia mahdollisuuksia osata hyödyntää niin hyvin kuin se olisi mahdollista.
Eri mediakanavat ovat täynnä urheilijoita, joiden kilpa-asut on täytetty sponsoreiden logoilla. Nämä sponsorit rakentavat imagoaan ja yrittävät saada mahdollisimman laajaa näkyvyyttä liittämällä sponsori tiettyyn urheilijaan tai urheiluseuraan. Entä miten tämä auttaa kyseistä urheilijaa tai urheiluseuraa? Sponsorit, totta kai, maksavat tästä näkyvyydestä, mutta urheilijoilla ja urheiluseuroillakin on yhtälailla tarkoitus rakentaa omaa imagoaan liittämällä itsensä tiettyyn yritykseen. Sponsorointi on nykyään molemmin puolista yhteistyötä, jonka tarkoitus on tuoda hyötyä kaikille mukana oleville osapuolille. Onnistuakseen se myös vaatii molempien aktiivista osallistumista.
Jotta sponsorihankinta voidaan hyödyntää tehokkaasti, on sitä varten tehtävä toimintasuunnitelma. Urheiluseuran on tuotteistettava itsensä ja muodostettava paketti, joka helpottaa seuran ”myymistä” sponsoroiville yrityksille. Pohjimmiltaan sponsorihankinnassa on kyse samanlaisesta myyntityöstä, kuin minkä tahansa muun tuotteen tai palvelun kohdalla.
Tämän opinnäytetyön empiirinen osuus koostuu tutkimuksesta, jonka toimeksiantaja on amerikkalaisen jalkapallon seura Päijät-Häme Panthers. Tutkimus tehtiin avoimena Webropol-kyselynä, joka lähetettiin urheiluseuroille. Tarkoituksena oli tutkia sponsoreiden merkitystä urheiluseuran toiminnalle. Samalla tutkittiin myös, miten seurat vastaavat yritysten vaatimukseen sponsoroinnin osalta.
Tutkimustulokset osoittavat, että sponsorit ovat urheiluseuralle erittäin tärkeitä. Niiden avulla lasketaan seuran jäsenille koituvia kustannuksia. Tuloksista ilmenee myös, ettei Suomessa sponsoroinnin tarjoamia mahdollisuuksia osata hyödyntää niin hyvin kuin se olisi mahdollista.