KONE Care For Life : Information Design for KONE Corporation
Sissala, Pia-Maria (2009)
Sissala, Pia-Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905233115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905233115
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toimeksianto suomalaiselta hissi- ja liukuporras yhtiö KONEelta.
Kuluneen syksyn ja talven aikana opiskelin informaatiosuunnittelun periaatteita, keskittyen informaatiografiikkaan ja erityisesti piktogrammisuunnitteluun.
Työni produktiivinen osa koostuu 74:stä turvallisuusriskien kuvituksesta, joita kutsutaan nimellä “Safety Icons”, sekä modernisaatio raportin, “Equipment
Condition Assessmentin,” uuden visuaalisen ilmeen suunnittelusta. Raporttia varten piirsin myös 12 arviointialuetta kuvaavaa otsikkoikonia. Tarkoituksenani on toimivan ja ymmärrettävän tutkimustulosraportin lisäksi luoda hyvät peruseväät Care For Life-brändin visuaalisen ilmeen rakentamiselle, joita voidaan jatkossa hyödyntää tehokkaasti eri medioissa. Tarkoituksenani ei ole suunnitella visuaalista identiteettiä sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan auttaa luomaan yhtenäinen ja persoonallinen kokonaisilme visuaalisten elemenntien, kuten kuvituksen keinoin. Sovelluksina tästä aiheesta olen hahmotellut Care For Life- tunnusta, sekä konseptin markkinointimateriaaliksi.
Kuluneen syksyn ja talven aikana opiskelin informaatiosuunnittelun periaatteita, keskittyen informaatiografiikkaan ja erityisesti piktogrammisuunnitteluun.
Työni produktiivinen osa koostuu 74:stä turvallisuusriskien kuvituksesta, joita kutsutaan nimellä “Safety Icons”, sekä modernisaatio raportin, “Equipment
Condition Assessmentin,” uuden visuaalisen ilmeen suunnittelusta. Raporttia varten piirsin myös 12 arviointialuetta kuvaavaa otsikkoikonia. Tarkoituksenani on toimivan ja ymmärrettävän tutkimustulosraportin lisäksi luoda hyvät peruseväät Care For Life-brändin visuaalisen ilmeen rakentamiselle, joita voidaan jatkossa hyödyntää tehokkaasti eri medioissa. Tarkoituksenani ei ole suunnitella visuaalista identiteettiä sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan auttaa luomaan yhtenäinen ja persoonallinen kokonaisilme visuaalisten elemenntien, kuten kuvituksen keinoin. Sovelluksina tästä aiheesta olen hahmotellut Care For Life- tunnusta, sekä konseptin markkinointimateriaaliksi.