Oulangan luontokeskuksen asiakastutkimus 2008
Kallunki, Airi (2010)
Kallunki, Airi
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066470
Tiivistelmä
Metsähallituksen asiakaspalvelupisteessä, Oulangan luontokeskuksessa toteutettiin asiakastutkimus vuonna 2008. Asiakastutkimuksella haluttiin selvittää luontokeskuksen kävijärakennetta, kävijätyytyväisyyttä, käynnin kestoa, asiakkaan käyttämien palveluiden ja tuotteiden laatua sekä asiakkaan käyttämiä tiedon saannin välineitä. Asiakastutkimus on toinen Oulangan luontokeskuksen asiakkaille suunnattu mielipidekartoitus ja se toteutettiin Metsähallituksen vakioiduilla menetelmillä. Näin tulokset ovat vertailukelpoisia Metsähallituksen muiden vastaavien asiakastutkimusten kanssa. Aineiston keruu tapahtui viikkojen 2–52 aikana. Täytettyjä vastauslomakkeita saatiin yhteensä 513. Tulosten tallentamisessa ja käsittelyssä käytettiin apuna Metsähallituksen ASTA-asiakasseurannan tietojärjestelmää.
Asiakastutkimuksen perusteella tyypillinen Oulangan luontokeskuksen asiakas on noin 50-vuotias opistotasoisen tutkinnon suorittanut henkilö, joka tulee luontokeskukseen lähiseudulta, Oulusta tai Helsingistä henkilöautolla oman perheen tai ystävien kanssa, 2–5 hengen seurueessa. Kävijöistä noin 60 % vierailee alueella ensimmäistä kertaa ja suurelle osalle Oulangan luontokeskus on yksi matkan suunnitelluista kohteista. Keskimääräinen oleskeluaika luontokeskuksessa on noin puolitoista tuntia. Vilkkaimmat kuukaudet ovat heinä- ja elokuu. Ulkomaisten kävijöiden osuus on 16 %. Luontokeskuskäynnin yhteydessä harrastetaan erilaisia aktiviteetteja, joista yleisimmät ja tärkeimmiksi luokitellut aktiviteetit liittyivät Oulangan ainutlaatuiseen ja kauniiseen luontoon; luonnosta nauttimiseen ja luonnon tarkkailuun.
Oulangan luontokeskuksen palveluihin oltiin hyvin tyytyväisiä. Eniten kiitosta annettiin henkilökohtaisesta asiakasneuvonnasta, luontokeskuksessa esitettävistä av-esityksistä sekä kirjallisesta esittelymateriaalista. Eniten parannuksia toivottiin lupiin liittyvään asiakaspalveluun, tiedonsaantiin kalastuksesta ja metsästyksestä sekä lapsille suunnattuihin palveluihin. Luontokeskuksessa vierailusta jäi päällimmäisenä mieleen upea Kiutakönkään vesiputous, kaunis luonto ja hienot jokimaisemat.
Asiakastutkimuksessa kysyttiin mielipidettä elektronisesta infopisteestä, Patikkapaikasta. Vastaajista suurin osa oli sitä mieltä, että Patikkapaikka on informatiivinen, kiinnostava, helppokäyttöinen ja monipuolisesti asioita esittävä.
Ulkomaisten vastausten perusteella tyypillinen ulkomainen Oulangan luontokeskuksen asiakas on noin 40-vuotias oman perheen kanssa pienessä seurueessa liikkunut henkilö. Ulkomaisten vastaajien suosituin harrastus oli kävely, toiseksi suosituin luonnontarkkailu ja kolmanneksi retkeily. Vastanneista 95 % aikoi käydä Oulangan kansallispuiston eri päiväkohteissa. Myös ulkomaiset vastaajat arvostivat palveluista korkeimmalle av-esityksen, yleisen siisteyden ja henkilökohtaisen asiakaspalvelun.
Asiakastutkimuksen perusteella tyypillinen Oulangan luontokeskuksen asiakas on noin 50-vuotias opistotasoisen tutkinnon suorittanut henkilö, joka tulee luontokeskukseen lähiseudulta, Oulusta tai Helsingistä henkilöautolla oman perheen tai ystävien kanssa, 2–5 hengen seurueessa. Kävijöistä noin 60 % vierailee alueella ensimmäistä kertaa ja suurelle osalle Oulangan luontokeskus on yksi matkan suunnitelluista kohteista. Keskimääräinen oleskeluaika luontokeskuksessa on noin puolitoista tuntia. Vilkkaimmat kuukaudet ovat heinä- ja elokuu. Ulkomaisten kävijöiden osuus on 16 %. Luontokeskuskäynnin yhteydessä harrastetaan erilaisia aktiviteetteja, joista yleisimmät ja tärkeimmiksi luokitellut aktiviteetit liittyivät Oulangan ainutlaatuiseen ja kauniiseen luontoon; luonnosta nauttimiseen ja luonnon tarkkailuun.
Oulangan luontokeskuksen palveluihin oltiin hyvin tyytyväisiä. Eniten kiitosta annettiin henkilökohtaisesta asiakasneuvonnasta, luontokeskuksessa esitettävistä av-esityksistä sekä kirjallisesta esittelymateriaalista. Eniten parannuksia toivottiin lupiin liittyvään asiakaspalveluun, tiedonsaantiin kalastuksesta ja metsästyksestä sekä lapsille suunnattuihin palveluihin. Luontokeskuksessa vierailusta jäi päällimmäisenä mieleen upea Kiutakönkään vesiputous, kaunis luonto ja hienot jokimaisemat.
Asiakastutkimuksessa kysyttiin mielipidettä elektronisesta infopisteestä, Patikkapaikasta. Vastaajista suurin osa oli sitä mieltä, että Patikkapaikka on informatiivinen, kiinnostava, helppokäyttöinen ja monipuolisesti asioita esittävä.
Ulkomaisten vastausten perusteella tyypillinen ulkomainen Oulangan luontokeskuksen asiakas on noin 40-vuotias oman perheen kanssa pienessä seurueessa liikkunut henkilö. Ulkomaisten vastaajien suosituin harrastus oli kävely, toiseksi suosituin luonnontarkkailu ja kolmanneksi retkeily. Vastanneista 95 % aikoi käydä Oulangan kansallispuiston eri päiväkohteissa. Myös ulkomaiset vastaajat arvostivat palveluista korkeimmalle av-esityksen, yleisen siisteyden ja henkilökohtaisen asiakaspalvelun.