Verkkohakemiston hyödyntäminen ja rooli yrityksen markkinoinnissa : case: Salonseudunpalvelut.fi
Pelander-Alén, Pirkko (2012)
Pelander-Alén, Pirkko
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087042
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälainen rooli sähköisellä hakemistossa on yritysten markkinoinnissa ja miten hakemistoa hyödynnetään. Tutkimuksen kohteena on Salonseudunpalvelut.fi -hakemisto, jota ylläpitää Salon Seudun Sanomat. Hakemisto tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tuoda esille tuote- ja palvelutarjontansa, tehdä nettitarjouksia ja kertoa ajankohtaisia uutisia. Kyse on uudentyyppisestä palvelusta, joka tarjoaa enemmän kuin pelkät yhteystiedot.
Tutkimuksen teoriaosuus kertoo markkinointiviestinnän murroksesta Suomessa. Monissa Euroopan maissa digitaalinen markkinointi on jo tätä päivää, Suomessa vauhti on ollut hitaampaa. On kuitenkin ennustettu, että massamarkkinoinnin aika on loppumassa ja yritykset siirtyvät yhä enemmän kohti henkilökohtaisempaa markkinointia, jolloin asiakassuhde nousee keskeiseksi. Digitaalisen markkinointiviestinnän avulla viesti voidaan suunnata potentiaalisille asiakasryhmille kustannustehokkaasti ja asiakkaat tarpeet huomioon ottaen.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina maaliskuussa 2012 ja siihen osallistui kuusi Salonseudunpalvelut.fi -hakemistossa mukana olevaa yrittäjää. Tutkimuksen mukaan pk-yrittäjät käyttävät digitaalista mainontaa vielä harkiten ja vähäisesti, mutta kiinnostus sitä kohtaan on kasvamassa. Salonseudunpalvelut.fi -hakemisto tukee yritysten muuta mainontaa, joka pääsääntöisesti on edelleen sanomalehtimainontaa. Osa yrittäjistä hyödyntää hakemistoa aktiivisesti, kun taas toisilla hakemiston hyödyntäminen on vähäistä, eikä sen tuomia etuja välttämättä nähdä.
Tutkimuksen teoriaosuus kertoo markkinointiviestinnän murroksesta Suomessa. Monissa Euroopan maissa digitaalinen markkinointi on jo tätä päivää, Suomessa vauhti on ollut hitaampaa. On kuitenkin ennustettu, että massamarkkinoinnin aika on loppumassa ja yritykset siirtyvät yhä enemmän kohti henkilökohtaisempaa markkinointia, jolloin asiakassuhde nousee keskeiseksi. Digitaalisen markkinointiviestinnän avulla viesti voidaan suunnata potentiaalisille asiakasryhmille kustannustehokkaasti ja asiakkaat tarpeet huomioon ottaen.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina maaliskuussa 2012 ja siihen osallistui kuusi Salonseudunpalvelut.fi -hakemistossa mukana olevaa yrittäjää. Tutkimuksen mukaan pk-yrittäjät käyttävät digitaalista mainontaa vielä harkiten ja vähäisesti, mutta kiinnostus sitä kohtaan on kasvamassa. Salonseudunpalvelut.fi -hakemisto tukee yritysten muuta mainontaa, joka pääsääntöisesti on edelleen sanomalehtimainontaa. Osa yrittäjistä hyödyntää hakemistoa aktiivisesti, kun taas toisilla hakemiston hyödyntäminen on vähäistä, eikä sen tuomia etuja välttämättä nähdä.