MARKETING OF MUSIC FESTIVALS IN FINLAND : Case Study on Websites
Kurikkala, Jonna (2012)
Kurikkala, Jonna
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097141
Tiivistelmä
Tämä työ tehtiin antamaan apumateriaalia kurssille Festival and Event management, jota opettaa Raili Häggblom, Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Pietarsaaren yksikössä.
Opinnäytetyön aihe oli festivaalien markkinointi Suomessa – tapaustutkimus internet-sivustoista. Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä markkinoinnin teoriaa ja antaa laaja katsaus festivaalien markkinoinnista Suomessa. Teoriaosuudessa esiteltiin muunmuassa visuaalista markkinointia, tuotemerkkiä ja sen syntymistä sekä sosiaalista mediaa. Analyysiosuudessa neljän erilaisen suomalaisen festivaalin internetsivuja analysoitiin. Opinnäytetyössä esiteltiin myös Suomen isoimpia festivaaleja, joiden valinta perustui Finland Festivals –internetsivuilta saatuihin tilastoihin isoimmista suomalaisista festivaaleista kävijämäärän mukaan vuonna 2011.
Työssä käytetty tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen tutkimus. Teksti- ja sisältöanalyysiä käytettiin neljään suomalaiseen festivaalisivustoon. Nämä neljä internetsivustoa kuuluivat Kotkan Meripäiville, Helsingin Juhlaviikoille, Provinssirockille sekä Ruisrockille. Kaksi ensimmäistä analysoitavaa festivaalia valittiin Finland Festivals –sivustolta löytyneen tilaston Suomen suurimmista festareista mukaan. Provinssirock ja Ruisrock valittiin, koska ne ovat tunnettuja suuresta vaikutuksestaan suomalaiseen nuorisokulttuuriin kesäfestivaaleilla. Sivustojen etusivut ja alasivustot analysoitiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että nouseva trendi matkailun markkinoinnissa on sosiaalinen media. Useimmat analysoitavista internetsivustoista käyttivät neljää, jopa kuutta eri sosiaalista mediaa sivuistoillaan. Visuaalisesta markkinoinnista on myös tulossa tärkeämpää koska sivustojen kilpailu menestyksestä on kovempaa kuin koskaan. Liikkuvat graafiset kuvat ja rohkeat värimaailmat tuovat ihmisiä sivustoille ja saavat heidät kiinnostumaan niistä tarpeeksi tullakseen uudestaan. Vaivaton navigointi ja selkeä sivustorakenne ovat tärkeitä tekijöitä internetsivustoilla joilla pitää olla paljon informaatiota mitä festivaalikävijä voisi etsiä.
Opinnäytetyön aihe oli festivaalien markkinointi Suomessa – tapaustutkimus internet-sivustoista. Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä markkinoinnin teoriaa ja antaa laaja katsaus festivaalien markkinoinnista Suomessa. Teoriaosuudessa esiteltiin muunmuassa visuaalista markkinointia, tuotemerkkiä ja sen syntymistä sekä sosiaalista mediaa. Analyysiosuudessa neljän erilaisen suomalaisen festivaalin internetsivuja analysoitiin. Opinnäytetyössä esiteltiin myös Suomen isoimpia festivaaleja, joiden valinta perustui Finland Festivals –internetsivuilta saatuihin tilastoihin isoimmista suomalaisista festivaaleista kävijämäärän mukaan vuonna 2011.
Työssä käytetty tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen tutkimus. Teksti- ja sisältöanalyysiä käytettiin neljään suomalaiseen festivaalisivustoon. Nämä neljä internetsivustoa kuuluivat Kotkan Meripäiville, Helsingin Juhlaviikoille, Provinssirockille sekä Ruisrockille. Kaksi ensimmäistä analysoitavaa festivaalia valittiin Finland Festivals –sivustolta löytyneen tilaston Suomen suurimmista festareista mukaan. Provinssirock ja Ruisrock valittiin, koska ne ovat tunnettuja suuresta vaikutuksestaan suomalaiseen nuorisokulttuuriin kesäfestivaaleilla. Sivustojen etusivut ja alasivustot analysoitiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että nouseva trendi matkailun markkinoinnissa on sosiaalinen media. Useimmat analysoitavista internetsivustoista käyttivät neljää, jopa kuutta eri sosiaalista mediaa sivuistoillaan. Visuaalisesta markkinoinnista on myös tulossa tärkeämpää koska sivustojen kilpailu menestyksestä on kovempaa kuin koskaan. Liikkuvat graafiset kuvat ja rohkeat värimaailmat tuovat ihmisiä sivustoille ja saavat heidät kiinnostumaan niistä tarpeeksi tullakseen uudestaan. Vaivaton navigointi ja selkeä sivustorakenne ovat tärkeitä tekijöitä internetsivustoilla joilla pitää olla paljon informaatiota mitä festivaalikävijä voisi etsiä.