Markkinointiviestintä ja ikäihmiset
Sahlman, Nina; Hyttinen, Johanna (2012)
Sahlman, Nina
Hyttinen, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086943
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan mainonnan vaikutusta yli 65-vuotiaisiin. Työn tarkoituksena on selvittää, onko olemassa ikäihmisille kohdistettua markkinointia ja heidän suhtautumistaan siihen. Tavoitteena on saada selville mitä mainonnan välineitä ikäihmiset seuraavat ja millainen mainonta heitä kiinnostaa.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa käsitellään ensin yleisesti Suomen väestöä ja sen ikääntymistä. Suomen väestön katsauksen jälkeen käsitellään markkinointiviestintää eri näkökulmista. Markkinointiviestinnän osuudessa syvennytään tarkemmin markkinointiin ikäihmisille, ostokäyttäytymiseen, ja mainontaan. Teoreettisen osuuden lähteinä on käytetty sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä.
Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen haastattelumetodina ryhmähaastattelua ikäihmisille. Haastatteluissa kartoitetaan ikäihmisten kiinnostusta mainontaa kohtaan. Haastattelut selvittävät myös, mitä mainonnan välineitä ikäihmiset seuraavat ja minkä verran mainontaa ikäihmisille on nykypäivänä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että ikäihmisiä ei juuri kiinnosta mainonta. Tämä saattaa osin johtua siitä, että nykypäivänä ei ole merkittävästi ikäihmisille kohdistettua mainontaa. Mainonnan välineistä ikäihmiset seuraavat eniten televisiota, sanomalehtiä, sekä aikakauslehtiä.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa käsitellään ensin yleisesti Suomen väestöä ja sen ikääntymistä. Suomen väestön katsauksen jälkeen käsitellään markkinointiviestintää eri näkökulmista. Markkinointiviestinnän osuudessa syvennytään tarkemmin markkinointiin ikäihmisille, ostokäyttäytymiseen, ja mainontaan. Teoreettisen osuuden lähteinä on käytetty sekä kirjallisia että sähköisiä lähteitä.
Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen haastattelumetodina ryhmähaastattelua ikäihmisille. Haastatteluissa kartoitetaan ikäihmisten kiinnostusta mainontaa kohtaan. Haastattelut selvittävät myös, mitä mainonnan välineitä ikäihmiset seuraavat ja minkä verran mainontaa ikäihmisille on nykypäivänä.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että ikäihmisiä ei juuri kiinnosta mainonta. Tämä saattaa osin johtua siitä, että nykypäivänä ei ole merkittävästi ikäihmisille kohdistettua mainontaa. Mainonnan välineistä ikäihmiset seuraavat eniten televisiota, sanomalehtiä, sekä aikakauslehtiä.