Henkilöasiakkaiden käyttämät pankkipalvelut
Holopainen, Kaspar (2012)
Holopainen, Kaspar
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
asiakkaat
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086967
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan henkilöasiakkaiden käyttämiä pankkipalveluita Lahdessa. Työstä rajataan pois yritysasiakkaiden pankkipalvelut sekä vaativammat henkilöasiakkaiden pankkipalvelut, kuten esimerkiksi kuolinpesien pankkiasioiden hoito.
Tämän tutkimuksen päätavoitteena on saada selville, mitä pankkipalveluita lahtelaiset henkilöasiakkaat käyttävät. Tutkimuksen alatavoitteena on selvittää, onko eri ikäryhmien välillä eroja käytettyjä pankkipalveluita vertailtaessa. Toinen alatavoite on tutkia, eroaako eri pankkien asiakkaiden pankkikäyttäytyminen toisistaan vai käyttävätkö eri pankkien asiakkaat samanlaisia palveluita.
Tutkimuksen toteutuksessa käytetään kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimus suoritetaan otostutkimuksena, sillä tutkittava perusjoukko, tässä tapauksessa koko Lahden väestö, on niin suuri, että sen tutkiminen veisi kohtuuttoman paljon aikaa. Otostutkimuksessa tutkittavat yksilöt valitaan tutkimukseen sattumanvaraisesti koko perusjoukosta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ikäryhmien välillä on selviä eroja pankkikäyttäytymisessä. Nuoret käyttävät enemmän ns. uutta tekniikkaa kuin vanhemmat. Nuoret suosivat enemmän kortilla maksamista ja he maksavat lähes poikkeuksetta laskunsa verkkopankissa. Vanhemmat maksavat sen sijaan ostok-sensa usein vielä käteisellä sekä käyttävät jonkin verran ns. perinteisiä laskunmak-sutapoja.
Eri pankkien asiakkaiden välillä löytyi pieniä eroja pankkikäyttäytymisessä. Osuuspankin asiakkaiden keskuudessa yleisin käytetty kortti on ns. yhdistelmäkortti, kun taas kaikkien muiden pankkien kohdalla yleisin on Visa Electron. Eri pankkien asiakkaista saamat tutkimustulokset eivät ole kuitenkaan täysin luotettavia, sillä kaikkien pankkien kohdalla kaikki ikäryhmät eivät olleet riittävän edustettuina.
Tämän tutkimuksen päätavoitteena on saada selville, mitä pankkipalveluita lahtelaiset henkilöasiakkaat käyttävät. Tutkimuksen alatavoitteena on selvittää, onko eri ikäryhmien välillä eroja käytettyjä pankkipalveluita vertailtaessa. Toinen alatavoite on tutkia, eroaako eri pankkien asiakkaiden pankkikäyttäytyminen toisistaan vai käyttävätkö eri pankkien asiakkaat samanlaisia palveluita.
Tutkimuksen toteutuksessa käytetään kvantitatiivisen eli määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimus suoritetaan otostutkimuksena, sillä tutkittava perusjoukko, tässä tapauksessa koko Lahden väestö, on niin suuri, että sen tutkiminen veisi kohtuuttoman paljon aikaa. Otostutkimuksessa tutkittavat yksilöt valitaan tutkimukseen sattumanvaraisesti koko perusjoukosta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ikäryhmien välillä on selviä eroja pankkikäyttäytymisessä. Nuoret käyttävät enemmän ns. uutta tekniikkaa kuin vanhemmat. Nuoret suosivat enemmän kortilla maksamista ja he maksavat lähes poikkeuksetta laskunsa verkkopankissa. Vanhemmat maksavat sen sijaan ostok-sensa usein vielä käteisellä sekä käyttävät jonkin verran ns. perinteisiä laskunmak-sutapoja.
Eri pankkien asiakkaiden välillä löytyi pieniä eroja pankkikäyttäytymisessä. Osuuspankin asiakkaiden keskuudessa yleisin käytetty kortti on ns. yhdistelmäkortti, kun taas kaikkien muiden pankkien kohdalla yleisin on Visa Electron. Eri pankkien asiakkaista saamat tutkimustulokset eivät ole kuitenkaan täysin luotettavia, sillä kaikkien pankkien kohdalla kaikki ikäryhmät eivät olleet riittävän edustettuina.