Kulttuurien välinen vuorovaikutus liiketoiminnassa : suomalainen liikemies Vietnamissa
Pennanen, Sini; Rahijärvi, Jenna (2012)
Pennanen, Sini
Rahijärvi, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086978
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitkä asiat muodostavat Vietnamin liiketoimintakulttuurin ja miten liiketoimintakulttuuri vaikuttaa suomalaisen ja vietnamilaisen väliseen vuorovaikutukseen. Työn tavoitteena on tuoda esiin tärkeimmät asiat, jotka suomalaisen liikemiehen tulee ottaa huomioon vuorovaikutustilanteessa vietnamilaisten kanssa.
Kulttuuri on ihmisen alkukantaisia toimintamalleja ja ihmisryhmän tietynlaista käyttäytymistä, joka erottaa sen muista ryhmistä. Kulttuuri ei ole synnynnäistä, vaan opittua käyttäytymistä. Kulttuuri elää ja siirtyy yhteiskunnassa sukupolvelta toiselle. Yhteiskunnan näkökanta vaikuttaa yksilöiden tapaan harjoittaa liiketoimintaa ja sitä kautta myös maan liiketoimintakulttuuriin.
Teoriaosuus jakautuu neljään pääaiheeseen, joissa tarkastellaan aihetta myös kohdemaan kannalta. Ensimmäinen osa käsittelee kulttuuria ja sen ulottuvuuksia, toinen osa esittelee yleiskatsauksen Vietnamista ja kolmannessa osassa perehdytään Vietnamin liiketoimintaympäristöön. Neljännessä osassa keskitytään vuorovaiku-tuksen osatekijöihin, jotka muodostavat perustan onnistuneelle neuvottelukäyttäytymiselle.
Varsinainen empiriaosuus muodostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jonka tavoitteena on kartoittaa erilaisten ihmisten näkökulmia ja kokemuksia Vietnamin liiketoimintaympäristöstä, sekä liiketoimintaan vaikuttavista vuorovaikutuksen osatekijöistä. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina opettajalle, opiskelijalle sekä kolmelle liikemiehelle. Tutkimus toteutui onnistuneesti, sillä tulokset tuovat huomattavaa lisäarvoa teorialle.
Tutkimustulokset osoittavat, että kulttuuri vaikuttaa huomattavasti liiketoimintaympäristöön ja ihmisten käyttäytymiseen. Kulttuurin tuntemus ehkäisee väärin-käsitysten syntyä ja johtaa parhaimmillaan onnistuneeseen yhteistyöhön kulttuurien välillä. Tätä opinnäytetyötä voidaan pitää pohjana jatkotutkimukselle esimerkiksi aiheesta: kulttuurin tuntemus yrityksen kilpailukeinona.
Kulttuuri on ihmisen alkukantaisia toimintamalleja ja ihmisryhmän tietynlaista käyttäytymistä, joka erottaa sen muista ryhmistä. Kulttuuri ei ole synnynnäistä, vaan opittua käyttäytymistä. Kulttuuri elää ja siirtyy yhteiskunnassa sukupolvelta toiselle. Yhteiskunnan näkökanta vaikuttaa yksilöiden tapaan harjoittaa liiketoimintaa ja sitä kautta myös maan liiketoimintakulttuuriin.
Teoriaosuus jakautuu neljään pääaiheeseen, joissa tarkastellaan aihetta myös kohdemaan kannalta. Ensimmäinen osa käsittelee kulttuuria ja sen ulottuvuuksia, toinen osa esittelee yleiskatsauksen Vietnamista ja kolmannessa osassa perehdytään Vietnamin liiketoimintaympäristöön. Neljännessä osassa keskitytään vuorovaiku-tuksen osatekijöihin, jotka muodostavat perustan onnistuneelle neuvottelukäyttäytymiselle.
Varsinainen empiriaosuus muodostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jonka tavoitteena on kartoittaa erilaisten ihmisten näkökulmia ja kokemuksia Vietnamin liiketoimintaympäristöstä, sekä liiketoimintaan vaikuttavista vuorovaikutuksen osatekijöistä. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina opettajalle, opiskelijalle sekä kolmelle liikemiehelle. Tutkimus toteutui onnistuneesti, sillä tulokset tuovat huomattavaa lisäarvoa teorialle.
Tutkimustulokset osoittavat, että kulttuuri vaikuttaa huomattavasti liiketoimintaympäristöön ja ihmisten käyttäytymiseen. Kulttuurin tuntemus ehkäisee väärin-käsitysten syntyä ja johtaa parhaimmillaan onnistuneeseen yhteistyöhön kulttuurien välillä. Tätä opinnäytetyötä voidaan pitää pohjana jatkotutkimukselle esimerkiksi aiheesta: kulttuurin tuntemus yrityksen kilpailukeinona.