Visuaaliset mittaristot liiketoimintatiedon esittämisessä : Case study ja dashboard-raportin tuottaminen
Jaukkuri, Minna (2012)
Jaukkuri, Minna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097326
Tiivistelmä
Liiketoimintatietoa on esitetty perinteisesti lista- ja taulukkomuotoisina raportteina ja visualisoitu korkeintaan perinteisiä viiva-, pylväs- ja piirakkadiagrammeja käyttäen. Yksi tämän hetken kuumimpana trendinä business intelligence (BI) -alueella on niin sanotut dashboardit eli kojelautatyyppiset visuaaliset raportointiratkaisut. Tämän työn tarkoituksena oli tutkia, kuinka visuaalisia mittaristoja voidaan käyttää hyödyksi liiketoimintatiedon esittämisessä.
Työn toimeksiantajana oli Tieto Oyj, joka toteuttaa asiakkailleen muun muassa erilaisia raportointiratkaisuja. Asiakkaiden joukossa on huomattu kiinnostusta visuaalisempaan raportointiin, joten tässä työssä tutkittiin dashboard-raportin koostamista. Työssä tutkittiin sitä, mitä pitää ottaa huomioon raporttia rakennettaessa niin lähdedatan kuin valmiin tuotoksenkin kannalta. Tavoitteena oli toteuttaa dashboard, jota voitaisiin käyttää myyntitilaisuuksissa ja asiakasdemoissa myynnin tukena.
Työssä tutustuttiin business intelligencen ominaispiirteisiin, tietovarastointiin sekä raportointiin ja analysointiin. Lisäksi tutkittiin hieman BI 2.0-konseptia, joka tuo mukanaan business intelligenceen muistinvaraisia sekä visuaalisia toiminnallisuuksia samoin kuin sosiaalisen median ja hakukonepalveluiden ominaisuuksia. Visuaalisen raportoinnin tarve tulee suurelta osin juuri BI 2.0 -palveluiden yleistymisestä. Työssä mietittiin myös käytettävyyden ja käyttöliittymäsuunnittelun soveltamista visuaaliseen raportointiin.
Dashboard-raporttiin koostettiin mittaristo käyttäen hyödyksi Metsä-Fibren ympäristötilinpäätöksiä vuodesta 2005 – 2010. Tilinpäätöksistä koostettiin Excel-tiedosto, jonka pohjalta dashboard-raportti toteutettiin SAP Business Objects Dashboards 4.0 -työkalulla.
Työn perusteella selvisi, että SAP Business Objects Dashboards 4.0 on tehokas työkalu dashboard-raporttien tekemiseen. Etukäteissuunnitteluun olisi panostettava, jotta dashboardista saataisiin toimiva ja käyttäjäystävällinen. Lisäksi käytetty data olisi tunnettava, jotta mittaristot osattaisiin koostaa oikein.
Työn toimeksiantajana oli Tieto Oyj, joka toteuttaa asiakkailleen muun muassa erilaisia raportointiratkaisuja. Asiakkaiden joukossa on huomattu kiinnostusta visuaalisempaan raportointiin, joten tässä työssä tutkittiin dashboard-raportin koostamista. Työssä tutkittiin sitä, mitä pitää ottaa huomioon raporttia rakennettaessa niin lähdedatan kuin valmiin tuotoksenkin kannalta. Tavoitteena oli toteuttaa dashboard, jota voitaisiin käyttää myyntitilaisuuksissa ja asiakasdemoissa myynnin tukena.
Työssä tutustuttiin business intelligencen ominaispiirteisiin, tietovarastointiin sekä raportointiin ja analysointiin. Lisäksi tutkittiin hieman BI 2.0-konseptia, joka tuo mukanaan business intelligenceen muistinvaraisia sekä visuaalisia toiminnallisuuksia samoin kuin sosiaalisen median ja hakukonepalveluiden ominaisuuksia. Visuaalisen raportoinnin tarve tulee suurelta osin juuri BI 2.0 -palveluiden yleistymisestä. Työssä mietittiin myös käytettävyyden ja käyttöliittymäsuunnittelun soveltamista visuaaliseen raportointiin.
Dashboard-raporttiin koostettiin mittaristo käyttäen hyödyksi Metsä-Fibren ympäristötilinpäätöksiä vuodesta 2005 – 2010. Tilinpäätöksistä koostettiin Excel-tiedosto, jonka pohjalta dashboard-raportti toteutettiin SAP Business Objects Dashboards 4.0 -työkalulla.
Työn perusteella selvisi, että SAP Business Objects Dashboards 4.0 on tehokas työkalu dashboard-raporttien tekemiseen. Etukäteissuunnitteluun olisi panostettava, jotta dashboardista saataisiin toimiva ja käyttäjäystävällinen. Lisäksi käytetty data olisi tunnettava, jotta mittaristot osattaisiin koostaa oikein.