Teatteri, joka muuttaa maailmaa : katsaus teatteriin vaikuttamisen välineenä
Vähäniemi, Hanna (2012)
Vähäniemi, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036055
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen teatteria vaikuttamisen välineenä. Työssä tutkin ensin teatterilla vaikuttamisen historiaa kahden itseäni kiinnostavan teatteriteoreetikon Bertolt Brechtin (1898–1956) ja Augusto Boalin (1931–2009) kautta. Historian jälkeen siirryn tähän hetkeen ja tarkastelen teatterilla vaikuttamista oman teatteriajatteluni ja omien kokemusteni kautta.
Käytännön esimerkkeinä käytän sekä havaintojani Nopean toiminnan teatterin kurssilta, joka järjestettiin keväällä 2011 Juhana Herttuan ilmaisulukiossa, että kokemuksiani taiteellisen opinnäytetyöni, Haistattelunäytelmä – eli rakas paska maailma, tekoprosessista. Prosessin arvioinnissa käytän kyselyä, johon näytelmässä mukana olleet nuoret vastasivat. Sekä Nopean toiminnan teatterin kurssi että Haistattelunäytelmä toteutettiin osana EU-rahoitteista Moving in, Moving on (MIMO) -hanketta, jonka tarkoituksena on kehittää soveltavan taiteen menetelmiä sosiaali- ja nuorisotyöhön. Myös tämä kirjallinen opinnäytetyö on toteutettu osana MIMO -hanketta.
Bertolt Brecht oli saksalainen teatteriteoreetikko ja ohjaaja, joka tunnetaan eeppisen teatterin kehittäjänä ja yhteiskunnallisen teatterin isänä. Brecht halusi katsojien eläytymisen sijaan katsovan esityksiä kriittisesti ja näkemään näytelmässä esitettyjen epäkohtien kautta myös todellisessa maailmassa olevat epäkohdat. Yhteiskunnalliset aiheet ja uudenlainen katsomisen tapa leimasivat Brechtin teatteria.
Augusto Boal oli brasilialainen teatteriohjaaja, joka kehitti sorrettujen teatterin. Boalin kuuluisimpia menetelmiä on forum-teatteri. Boal tähtäsi sorrettujen teatterillaan konkreettisesti maailman muuttamiseen. Hän halusi aktivoida yleisön teatterin avulla toimimaan myös oikeassa elämässä sortoa vastaan ja yhteiskunnan muuttamiseksi. Boal on kehittänyt myös lakiasäätävän teatterin, jonka avulla voidaan luoda oikeita lakialoitteita.
Työni avulla haluan todistaa, että teatterin ei pitäisi olla vain viihdettä tai ajanvietettä. Teatteri on oikein käytettynä voimallinen vaikuttamisen väline ja teatterintekijöiden tulisi käyttää sitä.
Käytännön esimerkkeinä käytän sekä havaintojani Nopean toiminnan teatterin kurssilta, joka järjestettiin keväällä 2011 Juhana Herttuan ilmaisulukiossa, että kokemuksiani taiteellisen opinnäytetyöni, Haistattelunäytelmä – eli rakas paska maailma, tekoprosessista. Prosessin arvioinnissa käytän kyselyä, johon näytelmässä mukana olleet nuoret vastasivat. Sekä Nopean toiminnan teatterin kurssi että Haistattelunäytelmä toteutettiin osana EU-rahoitteista Moving in, Moving on (MIMO) -hanketta, jonka tarkoituksena on kehittää soveltavan taiteen menetelmiä sosiaali- ja nuorisotyöhön. Myös tämä kirjallinen opinnäytetyö on toteutettu osana MIMO -hanketta.
Bertolt Brecht oli saksalainen teatteriteoreetikko ja ohjaaja, joka tunnetaan eeppisen teatterin kehittäjänä ja yhteiskunnallisen teatterin isänä. Brecht halusi katsojien eläytymisen sijaan katsovan esityksiä kriittisesti ja näkemään näytelmässä esitettyjen epäkohtien kautta myös todellisessa maailmassa olevat epäkohdat. Yhteiskunnalliset aiheet ja uudenlainen katsomisen tapa leimasivat Brechtin teatteria.
Augusto Boal oli brasilialainen teatteriohjaaja, joka kehitti sorrettujen teatterin. Boalin kuuluisimpia menetelmiä on forum-teatteri. Boal tähtäsi sorrettujen teatterillaan konkreettisesti maailman muuttamiseen. Hän halusi aktivoida yleisön teatterin avulla toimimaan myös oikeassa elämässä sortoa vastaan ja yhteiskunnan muuttamiseksi. Boal on kehittänyt myös lakiasäätävän teatterin, jonka avulla voidaan luoda oikeita lakialoitteita.
Työni avulla haluan todistaa, että teatterin ei pitäisi olla vain viihdettä tai ajanvietettä. Teatteri on oikein käytettynä voimallinen vaikuttamisen väline ja teatterintekijöiden tulisi käyttää sitä.