Luonnontieteellisen ja esteettisen orientaation esiintuominen päiväkodin toimintatuokioissa
Koivunen, Laura; Tuomela, Eveliina (2012)
Koivunen, Laura
Tuomela, Eveliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087010
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Koivunen, Laura & Tuomela, Eveliina. Luonnontieteellisen ja esteettisen orientaation esiintuominen päiväkodin toimintatuokioissa. Toimintatuokiot Taikurinhatun päiväkotiin. Pori, kevät 2012. 70 s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on kehittämishanke. Syksyllä 2011 järjestettiin kaksi eläinaiheista toimintatuokiota Taikurinhatun päiväkodissa Porissa. Toimintatuokiot oli tarkoitettu 4–5-vuotiaille päiväkotilapsille, ja puolet tuokioihin osallistuneista lapsista oli niin sanottuja S2-lapsia. Tuokioiden sisältö suunniteltiin ja toteutettiin kokonaan itse.
Merkittävä tavoite kummassakin tuokiossa oli varhaiskasvatuksen sisältöön kuuluvien luonnontieteellisen ja esteettisen orientaation esiintuominen. Päätavoitteen lisäksi kummallakin tuokiolla oli vielä omat tavoitteensa. Ensimmäisen toimintatuokion tavoitteena oli lapsen mielikuvituksen kehittäminen erilaisten leikkien avulla sekä lasten eläintuntemuksen lisääminen. Toisen toimintatuokion tavoitteena oli lapsen minäkuvan ja itsetunnon vahvistaminen. Lisäksi tavoitteena oli kehittää omaa ammatillista osaamista.
Molempien toimintatuokioiden ohjelma suunniteltiin eläinteeman ympärille. Ensimmäisen päivän ohjelma sisälsi muun muassa näyttelemistä, eläinten äänten tunnistamista ja laululeikkejä. Toisessa toimintatuokiossa tuotiin esiin eri eläinten hyviä ominaisuuksia ja niiden pohjalta kukin lapsi sai värittää valitsemansa eläimen kuvan haluamallaan tavalla.
Toimintatuokioista saatiin palautetta sekä lapsilta että työntekijältä. Päiväkodin työntekijältä saatiin palautetta suullisesti ja kirjallisesti. Heti tuokioiden jälkeen pidettiin palautekeskustelu, jossa käytiin läpi, missä asioissa onnistuttiin ja missä olisi voitu tehdä toisin. Lisäksi työntekijälle annettiin täytettäväksi kyselylomake, jonka avulla saatiin monipuolisempi ja kattava kuva toimintatuokioista.
Ensimmäisen toimintatuokion tavoitteet eivät täysin toteutuneet, sillä osa leikeistä osoittautui kyseiselle ryhmälle liian haastaviksi. Myös suomi toisena kielenä vaikutti ohjeiden ymmärtämiseen. Lisäksi jännitys ja ujous lannistivat monen lapsen.
Toisen toimintatuokion tavoitteet toteutuivat hyvin. Valittu askarteluidea oli toimiva, ja se kiinnosti lapsia. Lapset lähtivät hyvin mukaan toimintaan, mikä jo osaltaan osoitti, että oli onnistuttu luomaan tuokioon riittävän turvallinen ilmapiiri, jossa lapset kokivat olonsa varmoiksi.
Asiasanat: luonnontieteellinen ja esteettinen orientaatio, lapsen minäkuva ja itsetunto, mielikuvitus, varhaiskasvatus, toimintatuokio, S2 – Suomi toisena kielenä
Koivunen, Laura & Tuomela, Eveliina. Luonnontieteellisen ja esteettisen orientaation esiintuominen päiväkodin toimintatuokioissa. Toimintatuokiot Taikurinhatun päiväkotiin. Pori, kevät 2012. 70 s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Länsi, Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on kehittämishanke. Syksyllä 2011 järjestettiin kaksi eläinaiheista toimintatuokiota Taikurinhatun päiväkodissa Porissa. Toimintatuokiot oli tarkoitettu 4–5-vuotiaille päiväkotilapsille, ja puolet tuokioihin osallistuneista lapsista oli niin sanottuja S2-lapsia. Tuokioiden sisältö suunniteltiin ja toteutettiin kokonaan itse.
Merkittävä tavoite kummassakin tuokiossa oli varhaiskasvatuksen sisältöön kuuluvien luonnontieteellisen ja esteettisen orientaation esiintuominen. Päätavoitteen lisäksi kummallakin tuokiolla oli vielä omat tavoitteensa. Ensimmäisen toimintatuokion tavoitteena oli lapsen mielikuvituksen kehittäminen erilaisten leikkien avulla sekä lasten eläintuntemuksen lisääminen. Toisen toimintatuokion tavoitteena oli lapsen minäkuvan ja itsetunnon vahvistaminen. Lisäksi tavoitteena oli kehittää omaa ammatillista osaamista.
Molempien toimintatuokioiden ohjelma suunniteltiin eläinteeman ympärille. Ensimmäisen päivän ohjelma sisälsi muun muassa näyttelemistä, eläinten äänten tunnistamista ja laululeikkejä. Toisessa toimintatuokiossa tuotiin esiin eri eläinten hyviä ominaisuuksia ja niiden pohjalta kukin lapsi sai värittää valitsemansa eläimen kuvan haluamallaan tavalla.
Toimintatuokioista saatiin palautetta sekä lapsilta että työntekijältä. Päiväkodin työntekijältä saatiin palautetta suullisesti ja kirjallisesti. Heti tuokioiden jälkeen pidettiin palautekeskustelu, jossa käytiin läpi, missä asioissa onnistuttiin ja missä olisi voitu tehdä toisin. Lisäksi työntekijälle annettiin täytettäväksi kyselylomake, jonka avulla saatiin monipuolisempi ja kattava kuva toimintatuokioista.
Ensimmäisen toimintatuokion tavoitteet eivät täysin toteutuneet, sillä osa leikeistä osoittautui kyseiselle ryhmälle liian haastaviksi. Myös suomi toisena kielenä vaikutti ohjeiden ymmärtämiseen. Lisäksi jännitys ja ujous lannistivat monen lapsen.
Toisen toimintatuokion tavoitteet toteutuivat hyvin. Valittu askarteluidea oli toimiva, ja se kiinnosti lapsia. Lapset lähtivät hyvin mukaan toimintaan, mikä jo osaltaan osoitti, että oli onnistuttu luomaan tuokioon riittävän turvallinen ilmapiiri, jossa lapset kokivat olonsa varmoiksi.
Asiasanat: luonnontieteellinen ja esteettinen orientaatio, lapsen minäkuva ja itsetunto, mielikuvitus, varhaiskasvatus, toimintatuokio, S2 – Suomi toisena kielenä