Markkinointisuunnitelma Kuopion Reipas ry:lle
Haatainen, Matti (2012)
Haatainen, Matti
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107434
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on markkinointisuunnitelman laatiminen yleisurheiluseura Kuopion Reipas Ry:lle. Kuopion Reipas on 2011 perustettu yleisurheiluseura, jossa fuusioituivat kaksi aiemmin toiminutta seuraa. Lähtökohtana markkinointisuunnitelmalle on pidetty toteutus-kelpoisuutta käytännössä.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osiosta; yleisestä urheiluseurojen toiminnan katsauksesta ja teoreettisesta viitekehyksestä sekä käytännön markkinointisuunnitelmasta.
Teoriana opinnäytetyössä on käytetty markkinoinnin perinteisiä menetelmiä sisäisestä ja ulkoisesta markkinoinnista. Aineistona on käytetty urheilumarkkinointia, markkinointiviestintää sekä sponsorointiyhteistyötä käsittelevää kirjallisuutta. Seuran materiaaleja kuten toimintasuunnitelmaa on käytetty aineistona.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä Kuopion Reipas ry:lle kirjallinen toimenpide-ehdotuksia sisältävä vuosisuunnitelma markkinointiin. Vuosisuunnitelman tehtävänä on toimia pohjana ja työkaluna seuran myynnissä ja markkinoinnissa. Markkinointisuunnitelma on suunniteltu vastaamaan toimeksiantajan tarpeita ja tavoitteita. Opinnäytetyön tavoitteena on selkeyttää ja kehittää jo käytössä olevia toimintoja ja tuoda jotain uutta seuran markkinointiin. Lisäksi on tavoitteena tuoda konkreettista hyötyä sekä markkinoinnillisesti näkyvyyden tavoittelussa että taloudellisesti
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osiosta; yleisestä urheiluseurojen toiminnan katsauksesta ja teoreettisesta viitekehyksestä sekä käytännön markkinointisuunnitelmasta.
Teoriana opinnäytetyössä on käytetty markkinoinnin perinteisiä menetelmiä sisäisestä ja ulkoisesta markkinoinnista. Aineistona on käytetty urheilumarkkinointia, markkinointiviestintää sekä sponsorointiyhteistyötä käsittelevää kirjallisuutta. Seuran materiaaleja kuten toimintasuunnitelmaa on käytetty aineistona.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä Kuopion Reipas ry:lle kirjallinen toimenpide-ehdotuksia sisältävä vuosisuunnitelma markkinointiin. Vuosisuunnitelman tehtävänä on toimia pohjana ja työkaluna seuran myynnissä ja markkinoinnissa. Markkinointisuunnitelma on suunniteltu vastaamaan toimeksiantajan tarpeita ja tavoitteita. Opinnäytetyön tavoitteena on selkeyttää ja kehittää jo käytössä olevia toimintoja ja tuoda jotain uutta seuran markkinointiin. Lisäksi on tavoitteena tuoda konkreettista hyötyä sekä markkinoinnillisesti näkyvyyden tavoittelussa että taloudellisesti