Verkkopalvelu kokemusasiantuntijan tarkastelussa : kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä Mielenterveystalo.hus.fi -verkkopalvelun kehittämiseksi
Kärkkäinen, Janne (2012)
Kärkkäinen, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107390
Tiivistelmä
Mielenterveystalo.hus.fi on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin tuottama verkkopalvelu, joka tarjoaa luotettavaa tietoa mielenterveyden häiriöistä, itsehoidosta ja vertaistuesta alueellisena palveluneuvontana. Verkkopalvelu on kehitetty uudenlaiseksi oire- ja diagnoosilähtöiseksi avunhakumenetelmäksi palvelemaan sekä kansalaisia että ammattilaisia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vapaaehtoisten mielenterveyden kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä verkkopalvelun toimivuudesta, helppokäyttöisyydestä ja tarkoituksellisuudesta. Lisäksi haettiin kehittämisehdotuksia verkkopalvelun parantamiseksi. Haastatteluun osallistuneiden (N=8) kokemusasiantuntijoiden kanssa käsiteltiin hypoteettisen esimerkin avulla verkkopalvelun käytön tilanteita ja pyydettiin arvioita sivuston käytön kokemuksista. Teemahaastattelut verkkopalvelun käytöstä toteutettiin huhtikuussa 2012.
Aineisto analysoitiin deduktiivis-induktiivisella sisällönanalyysillä, jonka avulla muodostettiin tutkimuskysymysten mukaisista ilmiöistä kuvaukset tiivistetyssä muodossa. Teorialähtöisesti laadittuun analyysirunkoon lisättiin haastattelumateriaalista nousseet aineistolähtöiset ilmiöt. Haastateltavat onnistuivat erittelemään verkkopalvelun käyttäjän näkökulmasta keskeisiä havaintojaan verkkopalvelun käytössä. Tulosten pohjalta tilaajataho voi edistää verkkopalvelun kehittämistä asiakaslähtöisesti hyödyntämällä kokemusasiantuntijuutta mielenterveyspalvelun kehittäjänä.
Haastateltavat kokivat pääosin verkkopalvelun tarjoamat tiedot helposti löytyviksi. Valintapalkkien sijoitteluun toivottiin enemmän loogisuutta sekä tekstin elävöittämistä. Verkkopalvelu koettiin pääosin helppokäyttöiseksi, mitä edesauttavana ominaisuutena pidettiin puheohjausta, jota toivottiin lisättäväksi palveluun laajemmaltikin. Annetun esimerkin mukaisiin palveluntarpeisiin jokainen löysi oikeansuuntaisia vastauksia, mutta osa tarvitsi apua verkkopalvelussa etenemiseen. Suurin osa ilmaisi halukkuutta käyttää verkkopalvelua tulevaisuudessa, ja kaikki olivat halukkaita suosittelemaan sitä muille luotettavana tiedon lähteenä sekä hoitoon hakeutumisen apuvälineenä. Verkkopalvelusta tiedottamista ehdotettiin lisättäväksi ja käyttöopastusta järjestettäväksi eri potilasryhmille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vapaaehtoisten mielenterveyden kokemusasiantuntijoiden näkemyksiä verkkopalvelun toimivuudesta, helppokäyttöisyydestä ja tarkoituksellisuudesta. Lisäksi haettiin kehittämisehdotuksia verkkopalvelun parantamiseksi. Haastatteluun osallistuneiden (N=8) kokemusasiantuntijoiden kanssa käsiteltiin hypoteettisen esimerkin avulla verkkopalvelun käytön tilanteita ja pyydettiin arvioita sivuston käytön kokemuksista. Teemahaastattelut verkkopalvelun käytöstä toteutettiin huhtikuussa 2012.
Aineisto analysoitiin deduktiivis-induktiivisella sisällönanalyysillä, jonka avulla muodostettiin tutkimuskysymysten mukaisista ilmiöistä kuvaukset tiivistetyssä muodossa. Teorialähtöisesti laadittuun analyysirunkoon lisättiin haastattelumateriaalista nousseet aineistolähtöiset ilmiöt. Haastateltavat onnistuivat erittelemään verkkopalvelun käyttäjän näkökulmasta keskeisiä havaintojaan verkkopalvelun käytössä. Tulosten pohjalta tilaajataho voi edistää verkkopalvelun kehittämistä asiakaslähtöisesti hyödyntämällä kokemusasiantuntijuutta mielenterveyspalvelun kehittäjänä.
Haastateltavat kokivat pääosin verkkopalvelun tarjoamat tiedot helposti löytyviksi. Valintapalkkien sijoitteluun toivottiin enemmän loogisuutta sekä tekstin elävöittämistä. Verkkopalvelu koettiin pääosin helppokäyttöiseksi, mitä edesauttavana ominaisuutena pidettiin puheohjausta, jota toivottiin lisättäväksi palveluun laajemmaltikin. Annetun esimerkin mukaisiin palveluntarpeisiin jokainen löysi oikeansuuntaisia vastauksia, mutta osa tarvitsi apua verkkopalvelussa etenemiseen. Suurin osa ilmaisi halukkuutta käyttää verkkopalvelua tulevaisuudessa, ja kaikki olivat halukkaita suosittelemaan sitä muille luotettavana tiedon lähteenä sekä hoitoon hakeutumisen apuvälineenä. Verkkopalvelusta tiedottamista ehdotettiin lisättäväksi ja käyttöopastusta järjestettäväksi eri potilasryhmille.