Sisäisen viestinnän kehittäminen : case: Vierumäki
Ritamäki, Janne (2012)
Ritamäki, Janne
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097104
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sisäisen viestinnän prosessia ja sen suunnittelua.
Sisäinen viestintä on tärkeä tekijä yrityksissä ja onnistuessaan tuottaa huomattavaa lisäarvoa yrityksen liiketoiminnassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda Case: Vierumäelle sisäisen viestinnän prosessi, jonka avulla sisäistä viestintää voidaan jatkossa kehittää.
Suomen Urheiluopiston Kannatusosakeyhtiö, Vierumäki Country Club Oy ja Vierumäki Infra Oy sekä Vierumäellä toimivat kiinteistöyhtiöt tunnetaan yhtenä Vierumäkenä. Vierumäki on mittava liikunta-alan koulutuskeskus sekä liikunta- ja hyvinvointipalvelujen tuottaja. Näiden lisäksi yrityksen liiketoiminta kattaa erilaiset kokous- ja kongressipalvelut, niitä tukevat ravintola-, kahvila- ja cateringpalvelut sekä rakennustoiminnan ja osakemyynnin. Juuri liiketoiminnan monimuotoisuus ja erilaisten ammattitehtävien kirjo asettaa haasteita sisäisen viestinnän onnistumiselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa lähdetään liikkeelle samasta asiasta, mistä minkä tahansa yrityksen olisi syytä lähteä kehittäessään sisäistä viestintää, eli sen määritelmistä ja tarkoituksista. Lisäksi käsitellään sisäisen viestinnän prosessin suunnittelua, keinoja ja kanavia sekä sisäisen viestinnän asettamia haasteita.
Tutkimus suoritettiin lomaketutkimuksena, jossa yrityksen johtohenkilöt, ja osa työntekijöistä, vastasivat avoimiin kysymyksiin. Tutkimuksessa pyrittiin kvalitatiivisin menetelmin selvittämään, minkälainen olisi Vierumäen sisäisen viestinnän prosessi.
Tulosten perusteella saatiin tärkeää tietoa sisäisen viestinnän nykytilasta ja vastausten pohjalta saatiin koottua Vierumäelle oma sisäisen viestinnän prosessi. Vierumäen sisäinen viestintä on monimuotoista, mutta sitä ei koeta systemaattisena. Suurimmat kehityskohteet ovat vastuissa ja viestinnän visiossa, joka olisi määri-teltävä ja tiedotettava työntekijöille.
Sisäinen viestintä on tärkeä tekijä yrityksissä ja onnistuessaan tuottaa huomattavaa lisäarvoa yrityksen liiketoiminnassa. Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda Case: Vierumäelle sisäisen viestinnän prosessi, jonka avulla sisäistä viestintää voidaan jatkossa kehittää.
Suomen Urheiluopiston Kannatusosakeyhtiö, Vierumäki Country Club Oy ja Vierumäki Infra Oy sekä Vierumäellä toimivat kiinteistöyhtiöt tunnetaan yhtenä Vierumäkenä. Vierumäki on mittava liikunta-alan koulutuskeskus sekä liikunta- ja hyvinvointipalvelujen tuottaja. Näiden lisäksi yrityksen liiketoiminta kattaa erilaiset kokous- ja kongressipalvelut, niitä tukevat ravintola-, kahvila- ja cateringpalvelut sekä rakennustoiminnan ja osakemyynnin. Juuri liiketoiminnan monimuotoisuus ja erilaisten ammattitehtävien kirjo asettaa haasteita sisäisen viestinnän onnistumiselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa lähdetään liikkeelle samasta asiasta, mistä minkä tahansa yrityksen olisi syytä lähteä kehittäessään sisäistä viestintää, eli sen määritelmistä ja tarkoituksista. Lisäksi käsitellään sisäisen viestinnän prosessin suunnittelua, keinoja ja kanavia sekä sisäisen viestinnän asettamia haasteita.
Tutkimus suoritettiin lomaketutkimuksena, jossa yrityksen johtohenkilöt, ja osa työntekijöistä, vastasivat avoimiin kysymyksiin. Tutkimuksessa pyrittiin kvalitatiivisin menetelmin selvittämään, minkälainen olisi Vierumäen sisäisen viestinnän prosessi.
Tulosten perusteella saatiin tärkeää tietoa sisäisen viestinnän nykytilasta ja vastausten pohjalta saatiin koottua Vierumäelle oma sisäisen viestinnän prosessi. Vierumäen sisäinen viestintä on monimuotoista, mutta sitä ei koeta systemaattisena. Suurimmat kehityskohteet ovat vastuissa ja viestinnän visiossa, joka olisi määri-teltävä ja tiedotettava työntekijöille.