Voip-puhelinliikenteen laadun parantaminen yrityksessä
Lagus, Antti (2012)
Lagus, Antti
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107388
Tiivistelmä
Yritysten omissa verkoissa kaikki tieto kulkee usein etenkin jonotuksen osalta oletusarvoilla, eli liikenne lähtee solmukohdasta eteenpäin siinä järjestyksessä, missä se siihen saapuikin. Tämä aiheuttaa monesti kuitenkin ongelmia viivekriittisessä puheliikenteessä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin työn tilaajayrityksen verkkoa, etsittiin puheluliikenteen ongelmien syyt sekä etsittiin ratkaisuehdotus ongelmien poistamiseksi. Ratkaisun testaaminen suoritettiin yrityksen tiloissa rakentamalla sen laitteista pieni laboratorioverkko. Tämä verkko yhdistettiin yrityksen runkoverkkoon VPN-tunnelointia käyttäen.
Tuloksena löydettiin ratkaisu, jota käyttämällä voidaan saada puheluliikenne toimimaan silloinkin kun verkko on kovan rasituksen alaisena. Ratkaisussa puheluliikenne asetetaan kytkimissä sekä palomuureissa haluttuihin jonoihin, joille annetaan suurempi prioriteetti kuin muulle liikenteelle. Näin toimimalla varmistetaan, etteivät kyseessä olevat pienikokoiset viivekriittiset paketit joudu jonottamaan solmukohdissa toimivuuden kannalta liian pitkiä aikoja.
Ratkaisu on muissakin vastaavan kaltaisissa ympäristöissä helposti toteutettava ja kustannuksiltaan edullinen. Kaistanleveyttä ei tarvitse lisätä, jotta samantyyppinen ongelma saadaan ratkaistua.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin työn tilaajayrityksen verkkoa, etsittiin puheluliikenteen ongelmien syyt sekä etsittiin ratkaisuehdotus ongelmien poistamiseksi. Ratkaisun testaaminen suoritettiin yrityksen tiloissa rakentamalla sen laitteista pieni laboratorioverkko. Tämä verkko yhdistettiin yrityksen runkoverkkoon VPN-tunnelointia käyttäen.
Tuloksena löydettiin ratkaisu, jota käyttämällä voidaan saada puheluliikenne toimimaan silloinkin kun verkko on kovan rasituksen alaisena. Ratkaisussa puheluliikenne asetetaan kytkimissä sekä palomuureissa haluttuihin jonoihin, joille annetaan suurempi prioriteetti kuin muulle liikenteelle. Näin toimimalla varmistetaan, etteivät kyseessä olevat pienikokoiset viivekriittiset paketit joudu jonottamaan solmukohdissa toimivuuden kannalta liian pitkiä aikoja.
Ratkaisu on muissakin vastaavan kaltaisissa ympäristöissä helposti toteutettava ja kustannuksiltaan edullinen. Kaistanleveyttä ei tarvitse lisätä, jotta samantyyppinen ongelma saadaan ratkaistua.