Hyvää ja kaunista - päivittäisdraamasarjan internet-lisämateriaalin kehitys : Uusi päivä -sarjan UP+-videoiden näkökulmasta
Huttunen, Siiri (2012)
Huttunen, Siiri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087046
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kartoittaa Uusi päivä -päivittäisdraamasarjan internet-lisämateriaalia painottuen erityisesti UP+-nettivideosarjaan. Uusi päivä on Yle TV2:lla vuonna 2010 alkanut draamasarja, jonka maailma laajentuu monimediallisesti internetiin ja radioon. UP+ on verkossa julkaistava nettivideosarja, joka esittelee Uuden päivän kulissien takaista elämää viikoittain vaihtuvilla teemavideoilla. Uuden päivän verkkopuolta tekee sitä varten koottu nettitiimi.
Opinnäytetyö on merkityksiä tutkiva. Tutkimuskysymyksenä on, mikä on UP+-videoiden merkitys Uusi päivä -sarjan tekijöille? Työn tarkoituksena on myös selvittää sosiaalisen median hyödyntämistä televisiosarjassa sekä lisääntyneen internetin käytön vaikutusta televisio- ohjelmiin ja median muuttuneisiin kulutustapoihin. Työssä avataan lisäksi sosiaalisen television käsitettä.
Työ etenee kertoen Uusi päivä -sarjan taustoista sekä monimediallisuudesta ja esittelee tarkemmin UP+-konseptia. Tutkielmaa varten on haastateltu Uuden päivän tuottajaa sekä Uuden päivän nettitiimiä. Haastattelut tehtiin tammikuussa 2012. Yleisön mielipidettä UP+- videosarjasta kysyttiin pienimuotoisella nettikyselyllä, joka jaettiin Uuden päivän Facebook- sivulla. Kysely toteutettiin maaliskuussa 2012. Opinnäytetyöhön kuuluu osaksi tuoteosa, joka koostuu neljästä erilaisesta UP+-jaksosta.
Tutkielmassa todetaan, että ilman monimediallisuutta ei Uusi päivä -sarja toimisi tai olisi ehkä olemassa. Verkkoläsnäolon ja vahvan sosiaalisen median käytön avulla Uusi päivä pystyy tavoittamaan nuoria ja lapsia, jolloin se täyttää osaltaan Yleisradion tehtävää. Monimediallisuuden hyödyntäminen televisiosarjassa on myös osa uudenlaista sosiaalista televisiota, jossa katsoja voi esimerkiksi sosiaalisen median välineillä osallistua tiiviimmin katsomaansa ohjelmaan.
Opinnäytetyö on merkityksiä tutkiva. Tutkimuskysymyksenä on, mikä on UP+-videoiden merkitys Uusi päivä -sarjan tekijöille? Työn tarkoituksena on myös selvittää sosiaalisen median hyödyntämistä televisiosarjassa sekä lisääntyneen internetin käytön vaikutusta televisio- ohjelmiin ja median muuttuneisiin kulutustapoihin. Työssä avataan lisäksi sosiaalisen television käsitettä.
Työ etenee kertoen Uusi päivä -sarjan taustoista sekä monimediallisuudesta ja esittelee tarkemmin UP+-konseptia. Tutkielmaa varten on haastateltu Uuden päivän tuottajaa sekä Uuden päivän nettitiimiä. Haastattelut tehtiin tammikuussa 2012. Yleisön mielipidettä UP+- videosarjasta kysyttiin pienimuotoisella nettikyselyllä, joka jaettiin Uuden päivän Facebook- sivulla. Kysely toteutettiin maaliskuussa 2012. Opinnäytetyöhön kuuluu osaksi tuoteosa, joka koostuu neljästä erilaisesta UP+-jaksosta.
Tutkielmassa todetaan, että ilman monimediallisuutta ei Uusi päivä -sarja toimisi tai olisi ehkä olemassa. Verkkoläsnäolon ja vahvan sosiaalisen median käytön avulla Uusi päivä pystyy tavoittamaan nuoria ja lapsia, jolloin se täyttää osaltaan Yleisradion tehtävää. Monimediallisuuden hyödyntäminen televisiosarjassa on myös osa uudenlaista sosiaalista televisiota, jossa katsoja voi esimerkiksi sosiaalisen median välineillä osallistua tiiviimmin katsomaansa ohjelmaan.