Ohjauksen ja vuorovaikutuksen haasteet näyttötutkintoon valmistavissa koulutuksissa
Leivo, Tero; Mikkola, Hanna (2012)
Leivo, Tero
Mikkola, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097313
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ohjauksen ja vuorovaikutuksen haasteita näyttötutkintoon valmistavissa koulutuksissa.
Työssä selvitettiin ja määriteltiin seuraavat käsitteet: Ohjaus, vuorovaikutus, henkilökohtainen opetussuunnitelma ja näyttötutkintojärjestelmä. Näiden avulla pääsimme käsiksi teoriaan ja pyrimme tuomaan sitä lähemmäs lukiaa.
Empiriaosuus tehtiin teemahaastatteluin joissa haastattelimme neljä eri opetusalan opettajaa jotka toimivat valmistavissa koulutuksissa maatalous- ja liiketalouspuolella. Näistä rakensimme päästelmät jotka auttavat ymmärtämään valmistavan koulutuksen haasteita.
Työssä selvitettiin ja määriteltiin seuraavat käsitteet: Ohjaus, vuorovaikutus, henkilökohtainen opetussuunnitelma ja näyttötutkintojärjestelmä. Näiden avulla pääsimme käsiksi teoriaan ja pyrimme tuomaan sitä lähemmäs lukiaa.
Empiriaosuus tehtiin teemahaastatteluin joissa haastattelimme neljä eri opetusalan opettajaa jotka toimivat valmistavissa koulutuksissa maatalous- ja liiketalouspuolella. Näistä rakensimme päästelmät jotka auttavat ymmärtämään valmistavan koulutuksen haasteita.