Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia klinikkaopettajatoiminnasta käytännön harjoittelun ohjauksessa
Makkonen, Anna; Nenonen, Mervi (2012)
Makkonen, Anna
Nenonen, Mervi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097132
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia klinikkaopettajatoiminnasta Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonniemen kampuksella. Klinikkaopettajatoiminta on aloitettu hoitotyön koulutusohjelmassa Savonlinnassa tammikuussa 2010. Tutkimus on tärkeää klinikkaopettajatoiminnan kehittämiseksi ja harjoittelun ohjauksen laadun parantamiseksi.
Ohjattu käytännön harjoittelu on merkittävä osa sairaanhoitajaopintoja, ja sen onnistumisen edellytyksenä on asiantunteva ja laadullinen ohjaus. Klinikkaopettajalla on keskeinen rooli opiskelijan ohjaamisessa ja tukemisessa harjoittelun aikana.
Tutkimusmenetelmä oli pääosin kvantitatiivinen, ja toteutimme kyselyn Savonniemen kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoilla, jotka olivat aloittaneet opintonsa vuonna 2009. Kysely lähti yhteensä 68 opiskelijalle, joista 16 vastasi kyselyyn. Kyselyn tulokset analysoimme käyttäen taulukoita ja kuvioita sekä tekemällä yhteenvedon avointen kysymysten vastauksista.
Opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä klinikkaopettajatoimintaan ja harjoittelun ohjaukseen. Klinikkaopettajalta toivottiin aikaa, tukea ja rohkaisua sekä ohjaavaa otetta. Opiskelijat kaipasivat apua tavoitteiden laatimisessa ja opettajan läsnäoloa harjoittelupaikoilla tavoitekeskusteluissa, väliarvioinneissa ja loppuarvioinneissa. Harjoitteluinfot koettiin tärkeiksi ja harjoitteluseminaarit hyödyllisiksi oppimistilanteiksi.
Klinikkaopettajatoiminnassa kehitettävää olisi tavoitekeskusteluissa ja klinikkaopettajan tavoitettavuudessa. Yhteistyötä koulun ja etenkin kauempana sijaitsevien harjoittelupaikkojen välillä tulisi parantaa. Moodle-oppimisympäristöä tulisi selkeyttää, ja sinne toivottiin keskustelualuetta, jossa opiskelijat voisivat vaihtaa kokemuksiaan harjoitteluista.
Ohjattu käytännön harjoittelu on merkittävä osa sairaanhoitajaopintoja, ja sen onnistumisen edellytyksenä on asiantunteva ja laadullinen ohjaus. Klinikkaopettajalla on keskeinen rooli opiskelijan ohjaamisessa ja tukemisessa harjoittelun aikana.
Tutkimusmenetelmä oli pääosin kvantitatiivinen, ja toteutimme kyselyn Savonniemen kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoilla, jotka olivat aloittaneet opintonsa vuonna 2009. Kysely lähti yhteensä 68 opiskelijalle, joista 16 vastasi kyselyyn. Kyselyn tulokset analysoimme käyttäen taulukoita ja kuvioita sekä tekemällä yhteenvedon avointen kysymysten vastauksista.
Opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä klinikkaopettajatoimintaan ja harjoittelun ohjaukseen. Klinikkaopettajalta toivottiin aikaa, tukea ja rohkaisua sekä ohjaavaa otetta. Opiskelijat kaipasivat apua tavoitteiden laatimisessa ja opettajan läsnäoloa harjoittelupaikoilla tavoitekeskusteluissa, väliarvioinneissa ja loppuarvioinneissa. Harjoitteluinfot koettiin tärkeiksi ja harjoitteluseminaarit hyödyllisiksi oppimistilanteiksi.
Klinikkaopettajatoiminnassa kehitettävää olisi tavoitekeskusteluissa ja klinikkaopettajan tavoitettavuudessa. Yhteistyötä koulun ja etenkin kauempana sijaitsevien harjoittelupaikkojen välillä tulisi parantaa. Moodle-oppimisympäristöä tulisi selkeyttää, ja sinne toivottiin keskustelualuetta, jossa opiskelijat voisivat vaihtaa kokemuksiaan harjoitteluista.