Ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskeluun sitoutuminen ja sitoutumisessa tukeminen
Hautanen, Sara; Kivisaari, Annaleena (2012)
Hautanen, Sara
Kivisaari, Annaleena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107556
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan Porin ja Rauman opiskelijoiden sitoutumista opiskeluun ja millaiseksi he kokivat sitoutumisen tukemisen. Tutkimukselle oli asetettu kolme tutkimuskysymystä; 1) Millaiseksi sosiaali- ja terveysalan opiskelija kokee opiskelun? 2) Millaiseksi sosiaali- ja terveysalan opiskelija kokee terveytensä ja voimavaransa? 3) Millaiseksi sosiaali- ja terveysalan opiskelija kokee ympäristönsä?
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka jaettiin opiskelijoille vastattavaksi sähköisesti. Kyselytutkimus lähetettiin 1331 opintojen eri vaiheessa olevalle sosiaali- ja terveysalan opiskelijalle, joista siihen vastasi 189. Tutkimustulokset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla ja strukturoidut kysymykset analysointiin tilastollisin menetelmin.
Tutkimustuloksista ilmeni kattava kuvaus opiskelijoiden oppimismotivaatioon ja opintojen etenemiseen vaikuttavista tekijöistä. Tärkeimpiä kysymyksiä tutkittaessa opiskelijoiden opintojen etenemistä oli selvittää missä vaiheessa opiskelijoiden opinnot ovat ja ovatko ne edenneet opetussuunnitelman mukaisesti sekä mitkä syyt ovat mahdollisesti vaikuttaneet opintojen viivästymiseen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehittäessä opintojen tutorointia ja opiskelijoiden tukemista opinnoissaan.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka jaettiin opiskelijoille vastattavaksi sähköisesti. Kyselytutkimus lähetettiin 1331 opintojen eri vaiheessa olevalle sosiaali- ja terveysalan opiskelijalle, joista siihen vastasi 189. Tutkimustulokset analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla ja strukturoidut kysymykset analysointiin tilastollisin menetelmin.
Tutkimustuloksista ilmeni kattava kuvaus opiskelijoiden oppimismotivaatioon ja opintojen etenemiseen vaikuttavista tekijöistä. Tärkeimpiä kysymyksiä tutkittaessa opiskelijoiden opintojen etenemistä oli selvittää missä vaiheessa opiskelijoiden opinnot ovat ja ovatko ne edenneet opetussuunnitelman mukaisesti sekä mitkä syyt ovat mahdollisesti vaikuttaneet opintojen viivästymiseen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehittäessä opintojen tutorointia ja opiskelijoiden tukemista opinnoissaan.