Tapahtumamarkkinointi : Markkinointiprojekti ravintolassa
Painilainen, Sari (2012)
Painilainen, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275305
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe saatiin The Grill-ravintolalta, joka sijaitsee Tampereen keskustassa. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa teemaviikot ravintolalle lisäämään myyntiä hiljaisena kautena ja palvelemaan asiakkaita. Tapahtuman järjestämisessä otettiin huomioon ravintolan liikeidea ja miljöö. Pihviravintolaan, joka valmistaa ruokansa aidossa hiiligrillissä, Australia-teema sopi hyvin ruoan ja ruoanvalmistustekniikan ansiosta.
Tapahtumaa lähdettiin suunnittelemaan yhdessä niin keittiön kuin salinkin puolen osaavan henkilökunnan kanssa. Tapahtumalle asetettiin tavoitteita ja suunniteltiin aikataulutusta. Mielessä pidettiin myös aikaisemmat teemaviikot ja niiden onnistuminen. Sieltä saatiin neuvoja aikaisempien vuosien negatiivisten asioiden välttämiseksi ja niiden korjaamiseksi. Muun muassa tästä syystä Australia-teemaviikot olivat aikaisempia teemaviikkoja suositumpia. Onnistut-tiin saamaan paljon positiivista palautetta asiakkailta ja myymään teemalistan tuotteita paremmin kuin aikaisemmin.
Tämä opinnäytetyö pitää sisällään tietoa markkinoinnin eri osa-alueista. Työssä tarkastellaan markkinoinnin suunnittelua ja markkinointiviestintää sekä tapahtumamarkkinointia. Myös asiakaspalvelun merkitystä tarkastellaan markkinoinnin näkökulmasta. Teoreettista viitekehystä peilataan myös markkinointiprojektia toteuttaneeseen ravintolaan. Siitä saadaan tietoa, miten ravintolamarkkinoinnissa käytetään hyväksi markkinoinnin eri osa-alueita. Tapahtuman järjestämisen tueksi laadittiin markkinointisuunnitelma, joka antaa pohjaa myös tulevalle markkinoinnille. Jälkikäteen tehty analysointi parantaa tulevien tapahtumien onnistumisen mahdollisuuksia.
Tapahtumaa lähdettiin suunnittelemaan yhdessä niin keittiön kuin salinkin puolen osaavan henkilökunnan kanssa. Tapahtumalle asetettiin tavoitteita ja suunniteltiin aikataulutusta. Mielessä pidettiin myös aikaisemmat teemaviikot ja niiden onnistuminen. Sieltä saatiin neuvoja aikaisempien vuosien negatiivisten asioiden välttämiseksi ja niiden korjaamiseksi. Muun muassa tästä syystä Australia-teemaviikot olivat aikaisempia teemaviikkoja suositumpia. Onnistut-tiin saamaan paljon positiivista palautetta asiakkailta ja myymään teemalistan tuotteita paremmin kuin aikaisemmin.
Tämä opinnäytetyö pitää sisällään tietoa markkinoinnin eri osa-alueista. Työssä tarkastellaan markkinoinnin suunnittelua ja markkinointiviestintää sekä tapahtumamarkkinointia. Myös asiakaspalvelun merkitystä tarkastellaan markkinoinnin näkökulmasta. Teoreettista viitekehystä peilataan myös markkinointiprojektia toteuttaneeseen ravintolaan. Siitä saadaan tietoa, miten ravintolamarkkinoinnissa käytetään hyväksi markkinoinnin eri osa-alueita. Tapahtuman järjestämisen tueksi laadittiin markkinointisuunnitelma, joka antaa pohjaa myös tulevalle markkinoinnille. Jälkikäteen tehty analysointi parantaa tulevien tapahtumien onnistumisen mahdollisuuksia.