Sosiaalinen media tapahtumamarkkinoinnissa : Case: Lohjan Innomaraton 2012
Floessell, Christina (2012)
Floessell, Christina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046281
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sähköisen viestinnän suunnitelma Lohjan Innomaraton 2012 -tapahtumalle sosiaalisen median keinoin. Tavoitteena oli luoda viestintäsuunnitelma uusien sosiaalisen median käyttäjien näkökulmasta siten, että se on sosiaaliseen mediaan innostava ja kannustava sekä ensiaskeleita sosiaalisessa mediassa madaltava. Eräänä keskeisenä tavoitteena oli myös tuoda hankkeen toimeksiantajille näkyvyyttä. Lohjan Innomaraton 2012 on julkisen sektorin, alueen yritysten ja organisaatioiden sekä Laurea-ammattikorkeakoulun yhteinen tapahtuma ja on osa Yrittäjyysalue 2012 -teemavuoden tapahtumatarjontaa.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin viestinnän, sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin sekä tapahtumamarkkinoinnin kirjallisuutta, artikkeleita ja Internet-lähteitä kattavasti.
Viestintäsuunnitelma rakennettiin tukemaan sekä hankkeen että viestinnän tavoitteita. Hankkeeseen valittiin sosiaalisen median välineiksi Facebook, blogi, Second Life, Twitter ja YouTube. Viestintäsuunnitelmassa kuvataan kotisivujen ja valittujen sosiaalisen median välineiden käyttö ja mittarit yksityiskohtaisesti.
Lohjan Innomaraton 2012 -tapahtumaa ja viestintäsuunnitelmaa arvioitiin tavoitteiden saavuttamisen perusteella. Lisäksi arvioinnissa käytettiin teemahaastattelua ja sähköpostikyselyä. Toimeksiantajille lähetettiin sähköpostikysely, jonka avulla kartoitettiin yrittäjien näkemystä tapahtuman onnistumisesta. Haastateltavina olivat hankkeen kaksi vetäjää. Teemahaastattelun aiheina olivat hankkeen resurssit, tavoitteet sekä niiden toteutuminen. Kaikkia tavoitteita ei saavutettu, kuitenkin tapahtuma oli kaikin puolin onnistunut ja siihen oltiin tyytyväisiä. Yrittäjät saivat raikkaita ja innovatiivisia ratkaisuja kehittämistehtäviinsä sekä näkyvyyttä yrityksilleen. Opiskelijat saivat uudenlaisen oppimiskokemuksen. Parannusehdotuksina yrittäjät esittivät yrityskohtaisemman tiedon välittämistä viestinnässä sekä toimeksiantojen tiivistelmien julkistamista.
Kehittämisehdotuksina esitettiin Innomaraton-tapahtuman integrointia useampaan opintojaksoon. Siten tapahtuman viestintä, markkinointi, kotisivut ja sosiaalisen median ympäristö on mahdollista toteuttaa opiskelijavoimin oppimistehtävien muodossa.
Oivallinen jatkotutkimusaihe on tulevat Lohjan Innomaraton -tapahtumat, joita voidaan tämän opinnäytetyön perusteella analysoida. Viestintäsuunnitelmaa voidaan myös käyttää sellaisenaan viestinnälle, mikäli hankkeen ja viestinnän tavoitteet pysyvät samoina.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin viestinnän, sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin sekä tapahtumamarkkinoinnin kirjallisuutta, artikkeleita ja Internet-lähteitä kattavasti.
Viestintäsuunnitelma rakennettiin tukemaan sekä hankkeen että viestinnän tavoitteita. Hankkeeseen valittiin sosiaalisen median välineiksi Facebook, blogi, Second Life, Twitter ja YouTube. Viestintäsuunnitelmassa kuvataan kotisivujen ja valittujen sosiaalisen median välineiden käyttö ja mittarit yksityiskohtaisesti.
Lohjan Innomaraton 2012 -tapahtumaa ja viestintäsuunnitelmaa arvioitiin tavoitteiden saavuttamisen perusteella. Lisäksi arvioinnissa käytettiin teemahaastattelua ja sähköpostikyselyä. Toimeksiantajille lähetettiin sähköpostikysely, jonka avulla kartoitettiin yrittäjien näkemystä tapahtuman onnistumisesta. Haastateltavina olivat hankkeen kaksi vetäjää. Teemahaastattelun aiheina olivat hankkeen resurssit, tavoitteet sekä niiden toteutuminen. Kaikkia tavoitteita ei saavutettu, kuitenkin tapahtuma oli kaikin puolin onnistunut ja siihen oltiin tyytyväisiä. Yrittäjät saivat raikkaita ja innovatiivisia ratkaisuja kehittämistehtäviinsä sekä näkyvyyttä yrityksilleen. Opiskelijat saivat uudenlaisen oppimiskokemuksen. Parannusehdotuksina yrittäjät esittivät yrityskohtaisemman tiedon välittämistä viestinnässä sekä toimeksiantojen tiivistelmien julkistamista.
Kehittämisehdotuksina esitettiin Innomaraton-tapahtuman integrointia useampaan opintojaksoon. Siten tapahtuman viestintä, markkinointi, kotisivut ja sosiaalisen median ympäristö on mahdollista toteuttaa opiskelijavoimin oppimistehtävien muodossa.
Oivallinen jatkotutkimusaihe on tulevat Lohjan Innomaraton -tapahtumat, joita voidaan tämän opinnäytetyön perusteella analysoida. Viestintäsuunnitelmaa voidaan myös käyttää sellaisenaan viestinnälle, mikäli hankkeen ja viestinnän tavoitteet pysyvät samoina.