Palvelukeskeisen arkkitehtuurin hallinta : Case: Liikennevirasto
Kajastila, Joonas (2012)
Kajastila, Joonas
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107402
Tiivistelmä
Palvelukeskeinen arkkitehtuuri on viimeisten kymmenen vuoden ajan kasvattanut suosiotaan keinona ottaa organisaatioiden IT-ympäristöt ja -palvelut hallintaan. Houkuttimena toimivat muun muassa arkkitehtuurin lupaamat kustannussäästöt ja IT-palveluiden kehitysaikojen lyhentyminen. Houkuttelevien hyötyjen vastapainona on kuitenkin haasteita, joiden huomiotta jättäminen voi pahimmillaan ajaa yrityksiä jopa konkurssiin.
Palvelukeskeinen arkkitehtuuri ei ole ostettava tuote, vaan organisaation linjanveto siitä, kuinka sen tietojärjestelmiä kehitetään. Sen käyttöönotto voi edellyttää suuriakin muutoksia organisaatiossa, ennen kuin toivottuihin tavoitteisiin päästään. Itse teknologiaakin tärkeämpi asia on palvelukeskeisen arkkitehtuurin hallinta, jota ilman hyötyjä ei koskaan saavuteta. Palvelukeskeisen arkkitehtuurin hallintaa varten tarvitaan hallintamalli, jossa määritetään tarvittava organisaatiorakenne, hallintaprosessit sekä vastuut ja henkilöt.
Tämän opinnäytetyön aiheena on palvelukeskeinen arkkitehtuuri ja sen hallinta. Työn tavoitteena on tutkia palvelukeskeistä arkkitehtuuria ja sen hallintaa sekä tuottaa kehitys- ja etenemisehdotuksia Liikennevirastolle tukemaan palvelukeskeisen arkkitehtuurin hallintamallin luomista. Työn tuloksena syntyy palveluluettelo, etenemisehdotuksia, sekä aikataulu ehdotusten toteuttamiselle ja Liikenneviraston SOA-kehityksen etenemiselle.
Palvelukeskeinen arkkitehtuuri ei ole ostettava tuote, vaan organisaation linjanveto siitä, kuinka sen tietojärjestelmiä kehitetään. Sen käyttöönotto voi edellyttää suuriakin muutoksia organisaatiossa, ennen kuin toivottuihin tavoitteisiin päästään. Itse teknologiaakin tärkeämpi asia on palvelukeskeisen arkkitehtuurin hallinta, jota ilman hyötyjä ei koskaan saavuteta. Palvelukeskeisen arkkitehtuurin hallintaa varten tarvitaan hallintamalli, jossa määritetään tarvittava organisaatiorakenne, hallintaprosessit sekä vastuut ja henkilöt.
Tämän opinnäytetyön aiheena on palvelukeskeinen arkkitehtuuri ja sen hallinta. Työn tavoitteena on tutkia palvelukeskeistä arkkitehtuuria ja sen hallintaa sekä tuottaa kehitys- ja etenemisehdotuksia Liikennevirastolle tukemaan palvelukeskeisen arkkitehtuurin hallintamallin luomista. Työn tuloksena syntyy palveluluettelo, etenemisehdotuksia, sekä aikataulu ehdotusten toteuttamiselle ja Liikenneviraston SOA-kehityksen etenemiselle.