Musiikillisuus työvälineenä teatteriesityksen valmistusprosessissa
Huuskonen, Tanja (2012)
Huuskonen, Tanja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107573
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee musiikillisuutta työvälineenä teatteriesityksen valmistusprosessissa. Se valottaa esimerkkitapauksen kautta, miten musiikki ja teatteri voivat kohdata teatterin tekemisessä ja miten teatteriesitystä voi musiikillistaa sen valmistusprosessin eri vaiheissa. Työn tarkoitus on avata musiikin ja teatterin yhteensovittamisen prosessia ja tarjota esitysesimerkin tarkastelun kautta näkökulmia kaikille tekijöille ja kokijoille, jotka ovat kiinnostuneita musiikin ja teatterin yhdistämisestä.
Opinnäytetyössä esitellään Kätketyt-esityksen valmistusprosessia. Dramatisoin ja ohjasin sen teatteri-ilmaisun ohjaaja -opintojen taiteelliseksi lopputyökseni ja puran työskentelyäni ohjaaja-dramaturgin näkökulmasta. Työssä esitellään ja eritellään työtapoja sekä ratkaisuja esityksen valmistusprosessin eri vaiheissa ja tarkastellaan niitä suhteessa tavoitteeseen musiikillisen teatteriesityksen valmistamisesta. Opinnäytetyö jatkaa opintojeni aikana syventynyttä kiinnostustani musiikin ja teatterin yhteensovittamiseen ja avaa näkökulmia teatterimusiikilliseen ajatteluun.
Opinnäytetyössä käsitellään soveltavan teatterin koulutuksen tarjoamia työkaluja sekä -tapoja teatteriesitysten musiikillistamisessa. Käytännön työn tarkassa purkamisessa käytetään myös teoreettista näkökulmaa. Työ pohtii musiikin kokemuksellisuutta musiikin psykologiaa käsittelevän teoriakirjallisuuden valossa. Toisena prosessin pohjalta nousseena aiheena musiikin ylöskirjaamista teatterissa verrataan kansanmusiikin ylöskirjoittamiseen sitä tutkivan kirjallisuuden kautta.
Soveltavan teatterin yhteys musiikillisten esitysten tekemiseen on kiinnostava tutkimuksen alue sekä käytännössä että teoriassa. Tämä opinnäytetyö purkaa musiikin tekemisen tapoja sekä erittelee prosessia, joka voi parhaimmillaan luoda onnistuneita musiikkiteatterielämyksiä sekä katsojille että tekijöille.
Opinnäytetyössä esitellään Kätketyt-esityksen valmistusprosessia. Dramatisoin ja ohjasin sen teatteri-ilmaisun ohjaaja -opintojen taiteelliseksi lopputyökseni ja puran työskentelyäni ohjaaja-dramaturgin näkökulmasta. Työssä esitellään ja eritellään työtapoja sekä ratkaisuja esityksen valmistusprosessin eri vaiheissa ja tarkastellaan niitä suhteessa tavoitteeseen musiikillisen teatteriesityksen valmistamisesta. Opinnäytetyö jatkaa opintojeni aikana syventynyttä kiinnostustani musiikin ja teatterin yhteensovittamiseen ja avaa näkökulmia teatterimusiikilliseen ajatteluun.
Opinnäytetyössä käsitellään soveltavan teatterin koulutuksen tarjoamia työkaluja sekä -tapoja teatteriesitysten musiikillistamisessa. Käytännön työn tarkassa purkamisessa käytetään myös teoreettista näkökulmaa. Työ pohtii musiikin kokemuksellisuutta musiikin psykologiaa käsittelevän teoriakirjallisuuden valossa. Toisena prosessin pohjalta nousseena aiheena musiikin ylöskirjaamista teatterissa verrataan kansanmusiikin ylöskirjoittamiseen sitä tutkivan kirjallisuuden kautta.
Soveltavan teatterin yhteys musiikillisten esitysten tekemiseen on kiinnostava tutkimuksen alue sekä käytännössä että teoriassa. Tämä opinnäytetyö purkaa musiikin tekemisen tapoja sekä erittelee prosessia, joka voi parhaimmillaan luoda onnistuneita musiikkiteatterielämyksiä sekä katsojille että tekijöille.