Hybridilämmityksen ohjaus : AmiHybridi-käyttöliittymän suunnittelu opetuskäyttöön
Suomäki, Jorma (2012)
Suomäki, Jorma
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117651
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa hybridilämmityksen käyttöliittymä Helsingissä toimivan ammatillista aikuiskoulutusta järjestävän Amiedun koulutustiloissa olevien lämmitysjärjestelmien ohjaukseen. Lähtökohtana oli saada aikaan käyttöliittymäohjelma, joka mahdollistaa uusiutuvien energiamuotojen koulutuksessa tuotetun lämpöenergian hyödyntämisen kaukolämmityksessä. Lisäarvona työssä on energian säästäminen ja opetustoiminnan kehittäminen.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa perehdytään LabJack Companyn USB/Ethernet-pohjaiseen tiedonkeruu- ja ohjauslaitteen toimintaan ja sen hyödyntämiseen ohjelmointirajapintana käyttöliittymän ja fyysisen laitteiston välillä. Samoin perehdytään niihin perusperiaatteisiin, joiden mukaan kiinteistöautomaatiojärjestelmien käyttöliittymät tulisi yleisellä tasolla suunnitella ja tuottaa.
Toisessa osassa on lähtökohtana oppimisympäristökäyttöön soveltuvan käyttöliittymän suunnittelu. Suunnittelu sisältää toimintakaavion suunnittelun, toiminnallisuuden määrittämisen ja itse käyttöliittymän suunnittelemisen. Näiden suunnitelmien pohjalta toteutetaan varsinainen käyttöliittymä ja oppimisympäristö.
Opinnäytetyön aikana esiin tulleet kehitysideat koskivat pääosin kiinteistövalvo-moista yleisesti puuttuvia elementtejä. Tällaisia koulutuksen erityisvaatimuksia toteuttavia elementtejä ovat esimerkiksi mahdollisuus palauttaa käyttöliittymä perusasetuksiin. Samoin erilaisten vikatilanteiden helposti tehtävä simulointimahdollisuus on koulutuskäytössä olennaisesti opetusta monipuolistava ja kehittävä ominaisuus.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa perehdytään LabJack Companyn USB/Ethernet-pohjaiseen tiedonkeruu- ja ohjauslaitteen toimintaan ja sen hyödyntämiseen ohjelmointirajapintana käyttöliittymän ja fyysisen laitteiston välillä. Samoin perehdytään niihin perusperiaatteisiin, joiden mukaan kiinteistöautomaatiojärjestelmien käyttöliittymät tulisi yleisellä tasolla suunnitella ja tuottaa.
Toisessa osassa on lähtökohtana oppimisympäristökäyttöön soveltuvan käyttöliittymän suunnittelu. Suunnittelu sisältää toimintakaavion suunnittelun, toiminnallisuuden määrittämisen ja itse käyttöliittymän suunnittelemisen. Näiden suunnitelmien pohjalta toteutetaan varsinainen käyttöliittymä ja oppimisympäristö.
Opinnäytetyön aikana esiin tulleet kehitysideat koskivat pääosin kiinteistövalvo-moista yleisesti puuttuvia elementtejä. Tällaisia koulutuksen erityisvaatimuksia toteuttavia elementtejä ovat esimerkiksi mahdollisuus palauttaa käyttöliittymä perusasetuksiin. Samoin erilaisten vikatilanteiden helposti tehtävä simulointimahdollisuus on koulutuskäytössä olennaisesti opetusta monipuolistava ja kehittävä ominaisuus.