Ekotehokkuus kilpailukyvyn kasvattajana: Case Haikon Kartano
Lindroos, Thomas (2012)
Lindroos, Thomas
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097136
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli kartoittaa ekotehokkuusajattelun tuomia hyötyjä toimeksiantajayrityksenä toimivan Hotelli Haikon Kartanon kilpailukyvyn kasvattamisessa. Tarkoituksena oli paitsi löytää käytännön keinoja energiatehokkuuden lisäämiseksi, mutta myös selvittää ekotehokkuuden markkinointiin tuomia välillisiä hyötyjä.
Teoriaosuudessa luodaan katsaus kestävään kehitykseen historiaan ja käsitteisiin. Yritysvastuun kohdalla pohditaan yritysten roolia ympäristönkuormittajana. Viestinnällisessä osuudessa pyritään löytämään toimintamalleja ekotehokkuuden hyödyntämiseksi yrityksen imagoon ja myyntiin liittyen. Majoitusliikkeen ympäristösuorituskyvyn arvioimisen osalta tutustutaan muun muassa Joutsenmerkkiin. Teoria tutkimusmenetelmien osalta käsittelee teemahaastattelua, vertaiskehittämistä sekä reliabiliteettiä ja validiteettiä.
Tämä työ toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen teemahaastattelua vertaiskehittämisessä. Vertaiskehittämisessä tutustuttiin ajankohtaisiin projekteihin ja yrityksiin, toivoen täten löydettävän sovellettavia toimintatapoja ja ajattelumalleja toi-meksiantajayrityksen käyttöön.
Tulokset osoittivat ekotehokkuudesta kokonaisvaltaisena ajattelumallina potentiaalisesti koituvien hyötyjen olevan muutakin kuin pelkästään säästöjä tuotanto ja materiaali – resursseissa. Tässä työssä esitellään erilaisia malleja ekologisuuden hyödyntämisestä kilpailukyvyn kasvattamisessa.
Optimaalisen ympäristökilpailukyvyn saavuttamiseksi suositellaan toimeksiantaja yritykselle jatkossakin pitkäjänteisestä työtä niin käytännön ratkaisujen, henkilöstön kouluttamisen kuin myös ympäristöstrategisen navigoinnin sekä markkinoinnin saralla. Pitkäkantoisilla strategisilla linjauksilla pystytään saavuttamaan merkittäviä tuloksia, joilla on sekä ekologista että taloudellista hyötyä. Työn tuloksissa konkreettista säästöä edustavat tulevaisuuden rakentaminen johon tutustuttiin lähinnä Skanskan Adjutantti – kerrostalon kautta. Välillisen hyödyn maksimoimisessa tuli esille ympäristöstrategioiden kokonaisvaltaisuuden ja pitkäjänteisyyden tärkeys.
Teoriaosuudessa luodaan katsaus kestävään kehitykseen historiaan ja käsitteisiin. Yritysvastuun kohdalla pohditaan yritysten roolia ympäristönkuormittajana. Viestinnällisessä osuudessa pyritään löytämään toimintamalleja ekotehokkuuden hyödyntämiseksi yrityksen imagoon ja myyntiin liittyen. Majoitusliikkeen ympäristösuorituskyvyn arvioimisen osalta tutustutaan muun muassa Joutsenmerkkiin. Teoria tutkimusmenetelmien osalta käsittelee teemahaastattelua, vertaiskehittämistä sekä reliabiliteettiä ja validiteettiä.
Tämä työ toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen teemahaastattelua vertaiskehittämisessä. Vertaiskehittämisessä tutustuttiin ajankohtaisiin projekteihin ja yrityksiin, toivoen täten löydettävän sovellettavia toimintatapoja ja ajattelumalleja toi-meksiantajayrityksen käyttöön.
Tulokset osoittivat ekotehokkuudesta kokonaisvaltaisena ajattelumallina potentiaalisesti koituvien hyötyjen olevan muutakin kuin pelkästään säästöjä tuotanto ja materiaali – resursseissa. Tässä työssä esitellään erilaisia malleja ekologisuuden hyödyntämisestä kilpailukyvyn kasvattamisessa.
Optimaalisen ympäristökilpailukyvyn saavuttamiseksi suositellaan toimeksiantaja yritykselle jatkossakin pitkäjänteisestä työtä niin käytännön ratkaisujen, henkilöstön kouluttamisen kuin myös ympäristöstrategisen navigoinnin sekä markkinoinnin saralla. Pitkäkantoisilla strategisilla linjauksilla pystytään saavuttamaan merkittäviä tuloksia, joilla on sekä ekologista että taloudellista hyötyä. Työn tuloksissa konkreettista säästöä edustavat tulevaisuuden rakentaminen johon tutustuttiin lähinnä Skanskan Adjutantti – kerrostalon kautta. Välillisen hyödyn maksimoimisessa tuli esille ympäristöstrategioiden kokonaisvaltaisuuden ja pitkäjänteisyyden tärkeys.