Weiterentwicklung der Schaltungen des Dr S –Relaisstellwerks und Projektierung für einen neuen Bahnhof in Finnland
Sorsimo, Tero (2012)
Sorsimo, Tero
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205107528
Tiivistelmä
Insinöörityössä on tehty Siemens Dr S -releasetinlaitteen kytkentäsuunnittelu uutta Riijärven liikennepaikkaa varten. Suunnittelutyön kuluessa toteutettiin peruskytkentöihin lukuisia asetinlaitteen turvallisuustasoa parantavia muutoksia.
Suunnittelutyö tehtiin VR Track Oy:lle. Työhön sisältyi myös katsaus Dr S -asetinlaitteiden historiaan ja nykytilanteeseen Suomen rataverkolla. Lisäksi laadittiin lyhyt johdatus rautateiden turvalaitetekniikkaan.
Riijärven asetinlaitteen peruskytkentöinä käytettiin soveltuvin osin olemassa olevien Dr S -asetinlaitteiden kytkentäkuvia, jotka sovitettiin vastaamaan ratapihakuviota sekä laadittua lukitustaulukkoa. Suurin osa toteutetuista parannuksista syntyi suunnitteluvaiheessa, mutta joitain tehtiin vielä käyttöönottotarkastuksessa havaittujen seikkojen myötä.
Kauko-ohjausjärjestelmän myöhemmän toimitusajankohdan takia suunniteltiin Riijärvelle erityinen läpikulkuautomatiikka, joka varmistaa automaattisesti kulkutiet läpimeneville junille.
Suunnittelutyö kokonaisuudessaan osoitti Dr S -releasetinlaitteiden muunneltavuuden ja sen, että mahdollisuudet releasetinlaitteen sovittamiseen myös uusia asetinlaitetyyppejä koskeviin vaatimuksiin on olemassa. Reletekniikan edut, kuten toiminnan yksiselitteisyys ja erilaisten häiriötilanteiden määrätty ilmeneminen, tulivat työn myötä esiin.
Suunnittelutyö tehtiin VR Track Oy:lle. Työhön sisältyi myös katsaus Dr S -asetinlaitteiden historiaan ja nykytilanteeseen Suomen rataverkolla. Lisäksi laadittiin lyhyt johdatus rautateiden turvalaitetekniikkaan.
Riijärven asetinlaitteen peruskytkentöinä käytettiin soveltuvin osin olemassa olevien Dr S -asetinlaitteiden kytkentäkuvia, jotka sovitettiin vastaamaan ratapihakuviota sekä laadittua lukitustaulukkoa. Suurin osa toteutetuista parannuksista syntyi suunnitteluvaiheessa, mutta joitain tehtiin vielä käyttöönottotarkastuksessa havaittujen seikkojen myötä.
Kauko-ohjausjärjestelmän myöhemmän toimitusajankohdan takia suunniteltiin Riijärvelle erityinen läpikulkuautomatiikka, joka varmistaa automaattisesti kulkutiet läpimeneville junille.
Suunnittelutyö kokonaisuudessaan osoitti Dr S -releasetinlaitteiden muunneltavuuden ja sen, että mahdollisuudet releasetinlaitteen sovittamiseen myös uusia asetinlaitetyyppejä koskeviin vaatimuksiin on olemassa. Reletekniikan edut, kuten toiminnan yksiselitteisyys ja erilaisten häiriötilanteiden määrätty ilmeneminen, tulivat työn myötä esiin.