Affiliate-markkinoinnin kasvu Case: Guava Median julkaisijat
Kauranen, Minna (2012)
Kauranen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137885
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tyytyväisyyskysely Guava Median Suomen julkaisijoille. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, kuinka Guava Median tulisi parantaa ja kehittää yhteistyötä julkaisijoiden kanssa sekä kuinka julkaisijoiden aktiivisuutta saataisiin lisättyä. Guava Media on tanskalainen affiliate-markkinointialan yritys, jossa tein syventävän työharjoitteluni. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään tarkemmin affiliate-markkinointiin ja affiliate-toimintaan.
Kysely toteutettiin Internet-kyselynä kaikille Guava Median Suomen julkaisijoille. Kysely lähetettiin kaiken kaikkiaan 354 julkaisijalle, joista 30 julkaisijaa vastasi kyselyyn. Pienen vastausmäärän takia laitoin vielä 9 julkaisijalle sähköpostitse kutsun puhelinhaastatteluun, mutta kukaan julkaisijoista ei halunnut osallistua haastatteluun. Pienen vastausprosentin takia kyselyn tuloksia ei voida yleistää.
Tutkimuksen tuloksista kuitenkin ilmenee, että julkaisijat haluavat enemmän vaihtelevuutta kampanjatarjontaan ja kampanjoihin paremmat komissiot. Tuloksista myös ilmenee, että Guava Media on kilpailukykyinen verrattaessa muihin affiliate-verkostoihin. Tuloksista ei kuitenkaan ilmene, miten julkaisijoiden julkaisijatoimintaa saataisiin aktiivisemmaksi.
Tutkimustuloksien ollessa epäluotettavat ehdotan Guava Mediaa tekemään tyytyväisyyskyselyn myös muiden Pohjoismaiden julkaisijoille. Tällöin vastausprosentti olisi korkeampi ja kyselyn tuloksia pystytään yleistämään paremmin sekä kehittämään toimintaa toivottuun suuntaan.
Kysely toteutettiin Internet-kyselynä kaikille Guava Median Suomen julkaisijoille. Kysely lähetettiin kaiken kaikkiaan 354 julkaisijalle, joista 30 julkaisijaa vastasi kyselyyn. Pienen vastausmäärän takia laitoin vielä 9 julkaisijalle sähköpostitse kutsun puhelinhaastatteluun, mutta kukaan julkaisijoista ei halunnut osallistua haastatteluun. Pienen vastausprosentin takia kyselyn tuloksia ei voida yleistää.
Tutkimuksen tuloksista kuitenkin ilmenee, että julkaisijat haluavat enemmän vaihtelevuutta kampanjatarjontaan ja kampanjoihin paremmat komissiot. Tuloksista myös ilmenee, että Guava Media on kilpailukykyinen verrattaessa muihin affiliate-verkostoihin. Tuloksista ei kuitenkaan ilmene, miten julkaisijoiden julkaisijatoimintaa saataisiin aktiivisemmaksi.
Tutkimustuloksien ollessa epäluotettavat ehdotan Guava Mediaa tekemään tyytyväisyyskyselyn myös muiden Pohjoismaiden julkaisijoille. Tällöin vastausprosentti olisi korkeampi ja kyselyn tuloksia pystytään yleistämään paremmin sekä kehittämään toimintaa toivottuun suuntaan.