Seurantadokumenttia tavoittelemassa : Omalla naamalla -dokumenttielokuvan genre-määrittely
Huttunen, Jenny; Kilpiö, Tommi (2012)
Huttunen, Jenny
Kilpiö, Tommi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117798
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme mediaosuus on noin puolen tunnin mittainen dokumenttielokuva Omalla naamalla. Elokuva kertoo kolmesta videobloggaajasta ja selvittää syitä harrastuksen takana sekä tekee sitä tunnetuksi suurelle yleisölle.
Dokumenttielokuva kuvattiin loppuvuonna 2011 ja se valmistui keväällä 2012. Produktio toteutettiin kokonaisuudessaan kahden opiskelijan, Jenny Huttusen ja Tommi Kilpiön voimin. Esituotannon ja tuotannon aikana tähtäsimme seurantadokumentin kaltaiseen lopputuotokseen. Jälkituotannossa huomasimme, että kuvaamastamme materiaalista ei pysty rakentamaan täysin seurantadokumentin määreitä täyttävää lopputulosta.
Opinnäytetyömme kirjallisessa osassa tutkimme Omalla naamalla -dokumentin mahdollisia tyylilajeja. Selvitimme, mikä kullekin tyylilajille on ominaista. Tutustuimme alan kirjallisuuteen ja lopulta huomasimme, ettei dokumenttielokuvaamme voi määrittää vain yhden tyylilajin edustajaksi.
Opimme, ettei genre-määrittelyitä tai moodeja kannata pitää rajoitteina, vaan niihin tulee suhtautua inspiraation lähteinä ja toistensa kanssa lomittautuvina työkaluina sekä eräänlaisina strategioina dokumenttituotannoissa.
Dokumenttielokuva kuvattiin loppuvuonna 2011 ja se valmistui keväällä 2012. Produktio toteutettiin kokonaisuudessaan kahden opiskelijan, Jenny Huttusen ja Tommi Kilpiön voimin. Esituotannon ja tuotannon aikana tähtäsimme seurantadokumentin kaltaiseen lopputuotokseen. Jälkituotannossa huomasimme, että kuvaamastamme materiaalista ei pysty rakentamaan täysin seurantadokumentin määreitä täyttävää lopputulosta.
Opinnäytetyömme kirjallisessa osassa tutkimme Omalla naamalla -dokumentin mahdollisia tyylilajeja. Selvitimme, mikä kullekin tyylilajille on ominaista. Tutustuimme alan kirjallisuuteen ja lopulta huomasimme, ettei dokumenttielokuvaamme voi määrittää vain yhden tyylilajin edustajaksi.
Opimme, ettei genre-määrittelyitä tai moodeja kannata pitää rajoitteina, vaan niihin tulee suhtautua inspiraation lähteinä ja toistensa kanssa lomittautuvina työkaluina sekä eräänlaisina strategioina dokumenttituotannoissa.