Turkulaisten ravintoloiden kiinnostus yhteistyöhön Ruokakauppa Finskan kanssa
Rinne, Veera (2012)
Rinne, Veera
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117800
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Ruokakauppa Finskalle, joka toimii lähiruokakauppana kuluttajille Turun keskustassa. Työtä suunniteltiin yhdessä toimeksiantajan sekä heidän yhteyshenkilönsä kanssa. Aihe muodostui toimeksiantajan taholta, heidän suunnitellessa lähiruokakauppansa laajentamista pienimuotoiseksi tukkukaupaksi. Tavoitteena työn ja tutkimuksen avulla oli selvittää Turkulaisten ravintoloiden mahdollista kiinnostusta yhteistyöhön Ruokakauppa Finskan kanssa. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka rinnalla hyödynnettiin myös survey-tutkimusta. Tutkimus tehtiin pääosin sahköpostilla lähetettävällä kyselyllä kymmeneen ennalta valittuun ravintolaan Turussa. Tutkimuksessa selvitettiin ravintoloiden kiinnostusta lähiruokaan sekä miten ja mistä he tilasivat lähiruokatuotteensa sillä hetkellä. Lisäksi haluttiin tutkia myös sitä, millä tavalla he mahdollisesti haluaisivat yhteistyön Ruokakauppa Finskan kanssa toimivan.
Vastausprosentiksi työhön saatiin neljäkymmentä prosenttia. Vastausten laatu korvasi onneksi määrän. Vastauksista selvisi, että vain yksi ravintoloista käyttää lähiruokatuotteita mahdollisimman paljon ja heille lähiruoka on keittiön peruslähtökohta ja ideologia. Neljästä ravintolosta tämä yksi olisi myös eniten kiinnostunut mahdollisesta yhteistyöstä Ruokakauppa Finskan kanssa. Heille on kuitenkin erittäin tärkeää lähiruokaideologia. Tuoreus, jäljitettävyys ja mahdollisimman lyhyet toimitusketjut ovat heille tärkeitä, joten he haluaisivat kuitenkin myös jatkossakin tilata tuotteensa suoraan tuottajatiloilta. Ruokakauppa Finskalta he haluaisivat apua esimerkiksi harvinaisempien ja kiireellisten tuotteiden toimituksissa.
Ongelmana tukkukaupan perustamiselle lähiruokamarkkinoille on kuluttajien näkemys lähiruoasta. Lähiruoka halutaan ostaa suoraan tuottajilta, mahdollisimman edullisesti ilman kuljetus- ja välikäsien kustannuksia. Pelätään myös, että lähiruoan tuoreus kärsisi jos toimitusketjuun tulisi vielä yksi lisä. Kuluttajille on myös erittäin tärkeää tietää, mistä lähiruokatuotteet ovat peräisin.
Vastausprosentiksi työhön saatiin neljäkymmentä prosenttia. Vastausten laatu korvasi onneksi määrän. Vastauksista selvisi, että vain yksi ravintoloista käyttää lähiruokatuotteita mahdollisimman paljon ja heille lähiruoka on keittiön peruslähtökohta ja ideologia. Neljästä ravintolosta tämä yksi olisi myös eniten kiinnostunut mahdollisesta yhteistyöstä Ruokakauppa Finskan kanssa. Heille on kuitenkin erittäin tärkeää lähiruokaideologia. Tuoreus, jäljitettävyys ja mahdollisimman lyhyet toimitusketjut ovat heille tärkeitä, joten he haluaisivat kuitenkin myös jatkossakin tilata tuotteensa suoraan tuottajatiloilta. Ruokakauppa Finskalta he haluaisivat apua esimerkiksi harvinaisempien ja kiireellisten tuotteiden toimituksissa.
Ongelmana tukkukaupan perustamiselle lähiruokamarkkinoille on kuluttajien näkemys lähiruoasta. Lähiruoka halutaan ostaa suoraan tuottajilta, mahdollisimman edullisesti ilman kuljetus- ja välikäsien kustannuksia. Pelätään myös, että lähiruoan tuoreus kärsisi jos toimitusketjuun tulisi vielä yksi lisä. Kuluttajille on myös erittäin tärkeää tietää, mistä lähiruokatuotteet ovat peräisin.