Polttomoottorin sähköinen esilämmitys : Lämmitysajan pituuden merkitys
Urvikko, Ville (2012)
Urvikko, Ville
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205137886
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua polttomoottorien sähköisiin esilämmitysjärjestelmiin ja muodostaa lämmitysaikasuositukset niiden käytölle. Suositusten pohjaksi mitattiin lämpötiloja eri puolilta moottoria lämmityksen aikana. Mittaukset toistettiin kolmella eri autolla.
Suosituksia laadittaessa otettiin huomioon mittaustulosten lisäksi polttoaineenkulutus, moottorin rasittuminen, pakokaasupäästöt, liikenneturvallisuus, mukavuus ja lämmityksen kustannukset. Kaikkien osa-alueiden huomiointi ei ole tässä laajuudessa kovin tarkasti mahdollista, joten osa perustuu arvioihin.
Aiheesta on olemassa joitakin aiempia tutkimuksia, joihin saatuja tuloksia verrattiin. Odotetusti työssä laaditut suositukset osuivat hyvin lähelle aiemmin julkaistuja suosituksia.
Suosituksia laadittaessa otettiin huomioon mittaustulosten lisäksi polttoaineenkulutus, moottorin rasittuminen, pakokaasupäästöt, liikenneturvallisuus, mukavuus ja lämmityksen kustannukset. Kaikkien osa-alueiden huomiointi ei ole tässä laajuudessa kovin tarkasti mahdollista, joten osa perustuu arvioihin.
Aiheesta on olemassa joitakin aiempia tutkimuksia, joihin saatuja tuloksia verrattiin. Odotetusti työssä laaditut suositukset osuivat hyvin lähelle aiemmin julkaistuja suosituksia.