Terveysalan kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden ohjauksen hyvät käytänteet
Lauas, Elina (2012)
Lauas, Elina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
vaihto-opiskelijatAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148011
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin tavoitteena oli tuottaa yhtenäinen terveysalan kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden ohjauksen toimintamalli Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriin (VSSHP). Tarkoituksena oli yhtenäistää vaihto-opiskelijoiden ohjausta yhdessä vaihto-opiskelijoiden, lähiohjaajina toimivien, VSSHP:n opetuskoordinaattorin ja Turun ammattikorkeakoulun (AMK) edustajien kanssa.
Kehittämisprojektin soveltavan tutkimuksen osuudessa selvitettiin terveysalan kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden odotuksia ja kokemuksia käytännön harjoittelusta kaksiosaisella teemahaastattelulla. Haastatteluun osallistui yhdeksän (N = 9) eurooppalaista terveysalan vaihto-opiskelijaa. Haastatteluteemat olivat oppimisympäristö, ohjaus ja opetus sekä opiskelija. Ensimmäinen haastattelu tehtiin ennen käytännön harjoitteluun menoa ja siinä kysyttiin opiskelijan odotuksia harjoittelusta. Toinen haastattelu oli harjoittelun loputtua, jolloin selvitettiin sitä, miten nämä odotukset olivat toteutuneet. Saatu aineisto analysoitiin sisällön analyysiä soveltaen.
Kehittämisprojekti jatkui projektiryhmätyöskentelyllä, johon osallistui kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita ohjaavia lähiohjaajia, Turun AMK:n edustajia ja VSSHP:n opetuskoordinaattori. Haastatteluista saatujen tulosten perusteella luotiin Terveysalan kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden ohjauksen hyvät käytänteet. Näiden rakenne perustuu Opiskelijaohjauksen laatusuosituksiin. Hyvissä käytänteissä määritellään lähiohjaajan, opiskelijan ja oppilaitoksen vastuut ja velvollisuudet käytännön harjoittelujaksolle.
Kehittämisprojektin soveltavan tutkimuksen osuudessa selvitettiin terveysalan kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden odotuksia ja kokemuksia käytännön harjoittelusta kaksiosaisella teemahaastattelulla. Haastatteluun osallistui yhdeksän (N = 9) eurooppalaista terveysalan vaihto-opiskelijaa. Haastatteluteemat olivat oppimisympäristö, ohjaus ja opetus sekä opiskelija. Ensimmäinen haastattelu tehtiin ennen käytännön harjoitteluun menoa ja siinä kysyttiin opiskelijan odotuksia harjoittelusta. Toinen haastattelu oli harjoittelun loputtua, jolloin selvitettiin sitä, miten nämä odotukset olivat toteutuneet. Saatu aineisto analysoitiin sisällön analyysiä soveltaen.
Kehittämisprojekti jatkui projektiryhmätyöskentelyllä, johon osallistui kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita ohjaavia lähiohjaajia, Turun AMK:n edustajia ja VSSHP:n opetuskoordinaattori. Haastatteluista saatujen tulosten perusteella luotiin Terveysalan kansainvälisten vaihto-opiskelijoiden ohjauksen hyvät käytänteet. Näiden rakenne perustuu Opiskelijaohjauksen laatusuosituksiin. Hyvissä käytänteissä määritellään lähiohjaajan, opiskelijan ja oppilaitoksen vastuut ja velvollisuudet käytännön harjoittelujaksolle.