Stödåtgärder i skolan för barn och ungdomar med koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter : En forskningsöversikt
Andersson, Malin (2012)
Andersson, Malin
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205117611
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att kartlägga vilka stödåtgärder i skolan som finns dokumenterade i forskning, för barn och ungdomar med koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter på den grundläggande utbildningsnivån (årskurs 1-9). Fokus ligger på tre områden; person, miljö och aktivitet. Arbetet genomfördes som en systematisk litteraturstudie i form av en forskningsöversikt, artiklarna kvalitetsgranskades med hjälp av Forsberg & Wengströms (2008) granskningsprotokoll och resultaten analyserades enligt modellen för innehållsanalys. Som teoretisk referensram användes ”The Person-Environment-Occupation Model” (PEO-modellen).
Forskningsfrågorna är följande: 1) Vilka stödåtgärder i skolan, som fokuserar på personen, finns dokumenterade i forskning för barn och ungdomar med koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter? 2) Vilka stödåtgärder i skolan, som fokuserar på skolmiljön, finns dokumenterade i forskning för barn och ungdomar med koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter? 3) Vilka stödåtgärder i skolan, som fokuserar på skolaktiviteter, finns dokumenterade i forskning för barn och ungdomar med koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter?
I forskningsöversikten inkluderades 20 artiklar. Resultatet sammanfattades enligt tre huvudkategorier; stödåtgärder som fokuserar på personen, stödåtgärder som fokuserar på skolmiljön och stödåtgärder som fokuserar på skolaktiviteter. Av resultatet framgår att det finns många stödåtgärder tillgängliga. Det mest centrala är dock att anpassa dem till elevens behov, motivation och inlärningsmål för att på bästa möjliga sätt gynna elevens individuella utveckling och inlärning. Viktigt är även att beakta helheten och erbjuda stödåtgärder på många plan, inte endast inom ett eller några områden. Att ha ett positivt förhållningssätt till elevens svårigheter samt god kunskap om koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter är även av betydelse. The aim of this study is to map out support measures available in school, for children and youth suffering from attention- and concentration difficulties at the elementary level of educational attainment (grade 1-9). Focus will lie on three main areas: person, environ-ment and occupation. The method used is a systematic literature/research review, the arti-cles were critically reviewed with the help of Forsberg & Wengströms (2008) review minutes and the results were analyzed through content analysis. “The Person-Environment-Occupational Model” (PEO-model) was used as theoretical frame of refer-ence.
The research questions answered are the following: 1) What support measures in school, focusing on the person, are documented in research articles for children and youth suffer-ing from attention- and concentration difficulties? 2) What support measures in school, focusing on the school environment, are documented in research articles for children and youth suffering from attention- and concentration difficulties? 3) What support measures in school, focusing on the school activities, are documented in research articles for children and youth suffering from attention- and concentration difficulties?
This research review includes 20 articles. The results were summarized in three main cat-egories; support measures focusing on the person, support measures focusing on the school environment and support measures focusing on school activities. The results show there are many support measures documented. It is vital to adapt them to the students’ needs and developmental goals, to support their individual development and learning in the best way possible. It is also important to consider the entirety and offer support meas-ures on many levels, not only a few. Also, having a positive attitude towards the students’ difficulties and a good basic knowledge about attention- and concentration difficulties is important.
Forskningsfrågorna är följande: 1) Vilka stödåtgärder i skolan, som fokuserar på personen, finns dokumenterade i forskning för barn och ungdomar med koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter? 2) Vilka stödåtgärder i skolan, som fokuserar på skolmiljön, finns dokumenterade i forskning för barn och ungdomar med koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter? 3) Vilka stödåtgärder i skolan, som fokuserar på skolaktiviteter, finns dokumenterade i forskning för barn och ungdomar med koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter?
I forskningsöversikten inkluderades 20 artiklar. Resultatet sammanfattades enligt tre huvudkategorier; stödåtgärder som fokuserar på personen, stödåtgärder som fokuserar på skolmiljön och stödåtgärder som fokuserar på skolaktiviteter. Av resultatet framgår att det finns många stödåtgärder tillgängliga. Det mest centrala är dock att anpassa dem till elevens behov, motivation och inlärningsmål för att på bästa möjliga sätt gynna elevens individuella utveckling och inlärning. Viktigt är även att beakta helheten och erbjuda stödåtgärder på många plan, inte endast inom ett eller några områden. Att ha ett positivt förhållningssätt till elevens svårigheter samt god kunskap om koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter är även av betydelse.
The research questions answered are the following: 1) What support measures in school, focusing on the person, are documented in research articles for children and youth suffer-ing from attention- and concentration difficulties? 2) What support measures in school, focusing on the school environment, are documented in research articles for children and youth suffering from attention- and concentration difficulties? 3) What support measures in school, focusing on the school activities, are documented in research articles for children and youth suffering from attention- and concentration difficulties?
This research review includes 20 articles. The results were summarized in three main cat-egories; support measures focusing on the person, support measures focusing on the school environment and support measures focusing on school activities. The results show there are many support measures documented. It is vital to adapt them to the students’ needs and developmental goals, to support their individual development and learning in the best way possible. It is also important to consider the entirety and offer support meas-ures on many levels, not only a few. Also, having a positive attitude towards the students’ difficulties and a good basic knowledge about attention- and concentration difficulties is important.