Tutkimus on kartoitus Haartmanin sairaalan HaiPro-ilmoituksista vuodesta 2009-2011,
jotka ovat tehty koska kommunikaation kanssa on ollut ongelmia. HaiPro-ilmoitukset
ovat ilmoituksia tilanteista kun potilaalle on melkein tapahtunut tai on tapahtunut haittaa
hoidossa. Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa toimeksiantajalle selvemmän kuvan siitä
minkälaiset tilanteet johtavat HaiPro-ilmoituksiin, niin että toimeksiantaja voisi hyödyntää
sitä potilasturvallisuuden parantamiseen. Tutkimuskysymykseni olivat seuraavanlaiset:
1. Minkälaiset kommunikaatiotilanteet ovat johtaneet HaiPro-ilmoituksiin?
2. Miten kommunikaatiota voisi parantaa jotta se vähentäisi tilanteita jotka ovat johtaneet
HaiPro-ilmoituksiin, ja näin parantaa potilasturvallisuutta?
Vastatakseni kysymyksiin tein systemaattisen kirjallisuushaun kommunikaatiosta ja potilasturvallisuudesta,
sekä retrospektiivisen kartoituksen HaiPro-ilmoituksista Haartmanin
sairaalassa. Kaikki kommunikaatioilmoitukset jotka olivat tehty vuosien 2009 ja 2011
välillä käsiteltiin.
Tutkielman tuloksena olivat että isoimmat ongelmat olivat raportoinnissa ja puutteellisessa
kommunikaatiossa eri ammattiryhmien välillä esimerkiksi hoitajat ja lääkärit. Monet
tilanteet jotka oli ilmoitettu HaiProhon olisi voitu ennaltaehkäistä paremmalla yhteistyöllä
ja selvillä ohjeilla miten kommunikaation pitäisi toimia eri tilanteissa, esimerkiksi
kriittisen potilaan hoidossa. Työkaluja niin kuin SBAR voidaan käyttää kommunikaation
parantamiseen. Simulaatioharjoitukset ovat tapa parantaa niin kommunikaatiota kuin yhteistyötä.
Tutkielma osoitti myös että HaiPro on toimiva ohjelma, mutta jossain tilanteissa
henkilökunnan pitäisi saada lisäkoulutusta HaiPro-ilmoitusten täyttämisessä, jotta ilmoitukset
täytettäisiin oikein ja niitä voisi paremmin hyödyntää potilasturvallisuuden
parantamisessa.