Tuusulan kunnan vesihuoltolaitoksen strategia : Asiakkuudenhallinnan näkökulmasta
Köykkä, Jarno (2012)
Köykkä, Jarno
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148070
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana on Tuusulan kunnan vesihuoltolaitos. Vesihuoltolaitos on kunnan teknisen toimen alaisuudessa toimiva eriytetty taseyksikkö. Laitoksella ei tällä hetkellä ole omaa strategiaa. Tuusulan kunnan asukasluku kasvaa kovaa vauhtia ja laitoksen tulee varautua tähän pitemmän aikavälin suunnitelmallisuudella.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda laitokselle strategia vuoteen 2020 asti. Strategiassa pohditaan seuraavia asioita, missio, arvot, visio, näkökulmat ja kriittiset menestystekijät. Strategiaa lähestytään asiakkuudenhallinnan kautta. Teoriassa perehdytään vesihuoltolaitoksen liiketoimintaan ja operatiivisten yksiköiden toimintaan. Vesihuoltolaitoksen strategian lähtökohtana on Tuusulan kunnan strategia.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytetään teemahaastatteluita, jotka tehdään vesihuoltolaitoksen henkilöstölle. Teemahaastattelu tehdään myös Järvenpään veden toimitusjohtajalle. Strategian luomisen apuna käytetään organisaation valmiusanalyysiä, sekä oppiva organisaatio tutkimusta. Näiden avulla pyritään selvittämään henkilöstön mielipide siitä mitkä asiat ovat tulevan strategiakauden tärkeimpiä kehittämiskohteita.
Työn tuloksena on Tuusulan kunnan vesihuoltolaitoksen strategia vuosille 2012 – 2020. Strategian kolme tärkeintä tavoitetta ovat taloudellinen suunnitelmallisuus, omaisuuden hallinta, sekä henkilöstön motivointi, osaavuus ja hyvinvointi, jotka ovat mainittuina strategian visiossa. Mittarina strategia toteutumiseen käytetään tasapainostettua mittaristoa.
Strategian toteutuksen kannalta oleellista on, että koko vesihuoltolaitoksen henkilöstö on sitoutunut strategiaan ja ymmärtää sen tavoitteet. Strategiaa tulee päivittää tarpeen mukaan, mikäli laitoksen olosuhteet muuttuvat.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda laitokselle strategia vuoteen 2020 asti. Strategiassa pohditaan seuraavia asioita, missio, arvot, visio, näkökulmat ja kriittiset menestystekijät. Strategiaa lähestytään asiakkuudenhallinnan kautta. Teoriassa perehdytään vesihuoltolaitoksen liiketoimintaan ja operatiivisten yksiköiden toimintaan. Vesihuoltolaitoksen strategian lähtökohtana on Tuusulan kunnan strategia.
Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä käytetään teemahaastatteluita, jotka tehdään vesihuoltolaitoksen henkilöstölle. Teemahaastattelu tehdään myös Järvenpään veden toimitusjohtajalle. Strategian luomisen apuna käytetään organisaation valmiusanalyysiä, sekä oppiva organisaatio tutkimusta. Näiden avulla pyritään selvittämään henkilöstön mielipide siitä mitkä asiat ovat tulevan strategiakauden tärkeimpiä kehittämiskohteita.
Työn tuloksena on Tuusulan kunnan vesihuoltolaitoksen strategia vuosille 2012 – 2020. Strategian kolme tärkeintä tavoitetta ovat taloudellinen suunnitelmallisuus, omaisuuden hallinta, sekä henkilöstön motivointi, osaavuus ja hyvinvointi, jotka ovat mainittuina strategian visiossa. Mittarina strategia toteutumiseen käytetään tasapainostettua mittaristoa.
Strategian toteutuksen kannalta oleellista on, että koko vesihuoltolaitoksen henkilöstö on sitoutunut strategiaan ja ymmärtää sen tavoitteet. Strategiaa tulee päivittää tarpeen mukaan, mikäli laitoksen olosuhteet muuttuvat.