Hakukonemarkkinointi
Hämäläinen, Jussi (2012)
Hämäläinen, Jussi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204194716
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkittiin hakukonemarkkinointia (Search Engine Marketing – SEM). Hakukonemarkkinoinnin muodostavat yhdessä hakukoneoptimointi sekä hakusanamainonta.
Hakukoneilla tehdään maailmassa päivittäin jopa yli 300 miljoonaa hakua ja internetin käyttäjistä yhä suurempi osa käyttää hakukoneita etsiessään tuotteita ja palveluita.
Tutkimusten mukaan vain noin viisi prosenttia hakukoneiden käyttäjistä etsii hakutuloksia toiselta tulossivulta ja ainoastaan noin yksi prosentti jatkaa kolmannelle tulossivulle. Tästä syystä yritykselle on liiketoiminnan kannalta elintärkeää sijoittua hakutulosten kärkipäähän. Opinnäytetyössäni tutkittiin WSOY kirjakaupan sivustoa, joka sijoittui hakutuloksissa huonosti, löytyen vasta sivulta seitsemän. Avainsanojen heikko määrittely sekä sijoittelu aiheuttivat osaltaan sivuston huonon sijoituksen hakutuloksissa.
Hakukonekonemarkkinoinnilla pystytään saamaan nopeasti ja tehokkaasti liikennettä sivustolle. Hakukonemarkkinoinnin aloituksesta ensimmäiset tulokset näkyvät hyvinkin pian.
Hakukoneoptimoinnin päämääriä voivat olla esimerkiksi uusien asiakkaiden hankkiminen, verkkokaupan myynnin lisääminen, vahvemman brändin saavuttaminen, tärkeän tiedon levittäminen tai mainostulojen kasvatus.
Hakukoneilla tehdään maailmassa päivittäin jopa yli 300 miljoonaa hakua ja internetin käyttäjistä yhä suurempi osa käyttää hakukoneita etsiessään tuotteita ja palveluita.
Tutkimusten mukaan vain noin viisi prosenttia hakukoneiden käyttäjistä etsii hakutuloksia toiselta tulossivulta ja ainoastaan noin yksi prosentti jatkaa kolmannelle tulossivulle. Tästä syystä yritykselle on liiketoiminnan kannalta elintärkeää sijoittua hakutulosten kärkipäähän. Opinnäytetyössäni tutkittiin WSOY kirjakaupan sivustoa, joka sijoittui hakutuloksissa huonosti, löytyen vasta sivulta seitsemän. Avainsanojen heikko määrittely sekä sijoittelu aiheuttivat osaltaan sivuston huonon sijoituksen hakutuloksissa.
Hakukonekonemarkkinoinnilla pystytään saamaan nopeasti ja tehokkaasti liikennettä sivustolle. Hakukonemarkkinoinnin aloituksesta ensimmäiset tulokset näkyvät hyvinkin pian.
Hakukoneoptimoinnin päämääriä voivat olla esimerkiksi uusien asiakkaiden hankkiminen, verkkokaupan myynnin lisääminen, vahvemman brändin saavuttaminen, tärkeän tiedon levittäminen tai mainostulojen kasvatus.