Kerro se laulaen : kolme esimerkkiä musikaalidramaturgiasta
Dahlström, Mikko (2012)
Dahlström, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205158294
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee musikaalien rakennetta ja sisältöä dramaturgisesta näkökulmasta. Tarkoituksena on hahmottaa, minkälaisista dramaturgisista osista musikaali muodostuu ja miten näitä osia käytetään. Tutkimuksen pääpaino on perinteisissä musikaaleissa, jotka yhdistelevät normaalia puhuttua dialogia ja musiikkinumeroita.
Musikaalien dramaturgiaa hahmotetaan kolmen esimerkin kautta: olemassa olevasta tarinasta sovitettu musikaali, elokuvamusikaali sekä kirjoittajan oman musikaalin kirjoitusprosessi. Jokaisessa esimerkissä nostetaan esiin erilaisia teho- ja tyylikeinoja, joita musikaaleissa käytetään. Dramaturgisia käsitteitä avataan lähdekirjallisuuden ja pienten esimerkkien avulla. Lisäksi musikaalien dramaturgisten keinojen hahmottamisessa on käytetty tekijän omia kokemuksia sekä musiikkiteatterin tekijänä että kokijana.
Kirjoittajan oman luomisprosessin kuvaus valottaa musikaalin kirjoittamiseen liittyviä haasteita ja kysymyksiä. Siinä käydään läpi uuden musikaalin kehittäminen alusta asti, ensimmäisistä ideoista lopulliseen teokseen. Oman työn kriittisen tarkastelun avulla pyritään hahmottamaan, mitkä dramaturgiset elementit toimivat ja mitkä eivät.
Kolmen laajemman esimerkin lisäksi työssä käytetään esimerkkinä lukuisia muitakin musikaaleja. Pääpaino on amerikkalaisessa musikaalissa, koska siellä tyylilaji on syntynyt ja ottanut suurimmat kehitysaskeleensa. Kaikki työssä käytettävät esimerkit laulujen sanoituksista ovat alkuperäisellä kielellä.
Yhteenvedossa pohditaan, miten musikaalien erilaisia dramaturgisia keinoja tulisi käyttää, jotta tyylilajin vahvuudet pääsisivät mahdollisimman hyvin esiin. Parhaaseen lopputulokseen päästään, kun katsojalla on emotionaalinen tarttumapinta teoksen tarinaan. Lisäksi laulujen tulee olla saumaton osa kerrontaa ja edistää tarinaa ja hahmojen kehitystä.
Musikaalien dramaturgiaa hahmotetaan kolmen esimerkin kautta: olemassa olevasta tarinasta sovitettu musikaali, elokuvamusikaali sekä kirjoittajan oman musikaalin kirjoitusprosessi. Jokaisessa esimerkissä nostetaan esiin erilaisia teho- ja tyylikeinoja, joita musikaaleissa käytetään. Dramaturgisia käsitteitä avataan lähdekirjallisuuden ja pienten esimerkkien avulla. Lisäksi musikaalien dramaturgisten keinojen hahmottamisessa on käytetty tekijän omia kokemuksia sekä musiikkiteatterin tekijänä että kokijana.
Kirjoittajan oman luomisprosessin kuvaus valottaa musikaalin kirjoittamiseen liittyviä haasteita ja kysymyksiä. Siinä käydään läpi uuden musikaalin kehittäminen alusta asti, ensimmäisistä ideoista lopulliseen teokseen. Oman työn kriittisen tarkastelun avulla pyritään hahmottamaan, mitkä dramaturgiset elementit toimivat ja mitkä eivät.
Kolmen laajemman esimerkin lisäksi työssä käytetään esimerkkinä lukuisia muitakin musikaaleja. Pääpaino on amerikkalaisessa musikaalissa, koska siellä tyylilaji on syntynyt ja ottanut suurimmat kehitysaskeleensa. Kaikki työssä käytettävät esimerkit laulujen sanoituksista ovat alkuperäisellä kielellä.
Yhteenvedossa pohditaan, miten musikaalien erilaisia dramaturgisia keinoja tulisi käyttää, jotta tyylilajin vahvuudet pääsisivät mahdollisimman hyvin esiin. Parhaaseen lopputulokseen päästään, kun katsojalla on emotionaalinen tarttumapinta teoksen tarinaan. Lisäksi laulujen tulee olla saumaton osa kerrontaa ja edistää tarinaa ja hahmojen kehitystä.